Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fattiglapp
Ja slutet på semestern närmar sig ju :-( och det var dags för nästa utmaning som Volvo-ägare: frun behöver också tillgång till appen.
Att använda samma profil, som säljaren rekommenderar, känns ju inte 2000-tal.
Bakgrund: jag är uppkopplad mot bilen via mitt Volvo-id. Vi hjälps åt. En datorintresserad civilingenjör och en IT-utvecklare. Skapliga förutsättningar kan man tro. Så här går det till:
1: i appen ser jag att bara jag är uppkopplad mot bilen. Kan jag bjuda in henne? Nix
2: om jag loggar in på en dator då? Nix, hänvisas till appen.
3: frun skapar ett Volvo-id. Hon anger vin, men behöver också en kod. Men den behöver genereras på okänt sätt. Appen hänvisar till verkstan (!?)
4: Nu gör vi det vi kanske borde gjort från början: konsulterar manualen. Aha, man kan göra det via bilen om man sitter i den! (Flashback till 1990)
5 båda går ner i bilen. Startar Volvo id-appen. Felmeddelande. Startar appen igen. Väntar. Väntar. Väntar lite till. Anger fruns nyskapade Volvo-id. Och se där, hon får ett Mail! Vi följer proceduren som beskrivs. Avslutas med att bilen bekräftar att den nu är kopplad mot hennes Volvo-id. Hon loggar in i appen. Ingen bil där. Loggar ut, dödar appen, startar om och loggar in. Fortfarande ingen bil. Jag kollar min app. Jag är ensamt kopplad till bilen (samtidigt som bilens display glatt anger att nu är den kopplad mot hennes Volvo-id)
Här googlar vi igen, tydligen kan det ta upp emot 24 timmar. (Flashback 1990 igen…).
Så vi får väl se hur det gick i morgon. Tur att appen inte behövdes i dag. Och jag undrar om ingen av de volvoanställda som kör runt här i Göteborg testat denna basic funktion? Ingen alls? Och jobbar någon med att testa mjukvara på Volvo? :devil:
Användarvisningsbild
av bem
Det lät omständligt det där.
Hoppas Ni får det nya Volvo-ID att funka i appen. Kan ni se (välja) bilen om ni loggar in med nya Volvo-ID på webben på ”Min Volvo”?
/Bo
av Glenn3
Aldrig haft problem med att koppla bilen till olika användare men har alltid använt koden som man får när man hämtar ut bilen. Testa annars att ringa Volvo on Call och be om en ny kod.
av Fattiglapp
bem skrev: ons 11 aug 2021, 05:02 Det lät omständligt det där.
Hoppas Ni får det nya Volvo-ID att funka i appen. Kan ni se (välja) bilen om ni loggar in med nya Volvo-ID på webben på ”Min Volvo”?
/Bo
Nix bilen existerar inte där
av Fattiglapp
Glenn3 skrev: ons 11 aug 2021, 08:19 Aldrig haft problem med att koppla bilen till olika användare men har alltid använt koden som man får när man hämtar ut bilen. Testa annars att ringa Volvo on Call och be om en ny kod.
Vilken kod, den som jag fick när bilen hämtades? Den var ju till min användare. Att återanvända koden låterr så knasigt så det är värt att testa :-D
Om Volvo on call kan lösa problemet är det ju bra. Men då undrar man varför man i appen hänvisar till verkstaden.
av Fattiglapp
Satte mig i bilen i förmiddags och hälsades av meddelandet att bilen är uppkopplad mot fruns ID. Vilket den fortfarande inte är. Volvos utvecklare har åtminstone humor…
av Fixter
Fattiglapp skrev: ons 11 aug 2021, 09:36
Glenn3 skrev: ons 11 aug 2021, 08:19 Aldrig haft problem med att koppla bilen till olika användare men har alltid använt koden som man får när man hämtar ut bilen. Testa annars att ringa Volvo on Call och be om en ny kod.
Vilken kod, den som jag fick när bilen hämtades? Den var ju till min användare. Att återanvända koden låterr så knasigt så det är värt att testa :-D
Om Volvo on call kan lösa problemet är det ju bra. Men då undrar man varför man i appen hänvisar till verkstaden.
Använd samma, gjorde jag med vår när även frugan här skulle ha tillgång till appen.

Fungerar hur bra som helst
av least
Vad är det underliga med att "samma pin-kod" fungerar för detta?
Pin-koden tillhör bilen, och kan användas för att koppla användaren/användarna till densamma.
Användarvisningsbild
av bem
least skrev: ons 11 aug 2021, 13:39 Vad är det underliga med att "samma pin-kod" fungerar för detta?
Pin-koden tillhör bilen, och kan användas för att koppla användaren/användarna till densamma.
Jag tänker också likadant eftersom PIN koden tillhör bilen. Ungefär som koppla sig till ett trådlöst nätverk som frågar efter säkerhetsnyckel (lösen), alla som skall ansluta sig till det trådlösa nätet använder ju samma säkerhetsnyckel.
/Bo

Några joule snarare.

Och jag ska kolla växellådsoljan, ha[…]

Rivit ut mittkonsolen, rengjort nya R-Design inred[…]

Hej! Det är så att mitt vänster h[…]