Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har precis fått en V70 2,5 T som gått 27000 mil. Senast enligt servicebok och dekal i motorrummet byttes kamaxelremmen
2013/08 vid 15800 mil.Vet att Volvo har tidigare gått ut med att tidigare intervall har ändrats,men jag hittar inte det.
Tidigare intervall var om jag minns rätt : 10 år alternativ var 16000:e mil.
Kommer inte ha bilen själv särskilt länge,men har ingen lust och tid att byta remmen,utan lämnar över det till nästa brukare.
Vad är att rekommendera??
Tänkte eventuellt ha den under hösten,men kanske ska en jobbarkompis ta över den! I så fall får han ta hand om kamremsbytet.
Jag vill inte att kamremmen går sönder,men jag har bytt kamrem på många övermilade bilar ( BMW och Honda m.m),men
har aldrig bytt på en 5-cylindrig Volvo och vet därför inte dom remmarna slits innan rek. intervall
Albin25 skrev:Tänkte eventuellt ha den under hösten,men kanske ska en jobbarkompis ta över den! I så fall får han ta hand om kamremsbytet.
Jag vill inte att kamremmen går sönder,men jag har bytt kamrem på många övermilade bilar ( BMW och Honda m.m),men
har aldrig bytt på en 5-cylindrig Volvo och vet därför inte dom remmarna slits innan rek. intervall
Det är ju en "interference" - motor så om kamremmen går riskerar du stora skador på exempelvis ventiler. Jag försöker att alltid hålla mig på den säkra sidan. Är kamremmen bytt kan du väl sälja bilen till jobbarkompisen till ett högre pris än om den inte var bytt?
Jag har aldrig hört att Volvo ändrat intervallet på kamremmen till dessa. Så 10 år 16000 mil bör stämma. Det ändrades till 18000 mil runt denna årsmodell dock
SubMarine skrev:Har aldrig hört att remmarna inte skulle klara hela bytesintervallen. Men det bygger ju på att man byter även brytrullen samt inspekterar vattenpumpen. Vattenpump brukar bytas vartannat kamremsbyte.
Trodde rekommendationen var att inte byta vattenpumpen alls om dne var original?
Min var bytt hos Mekonomen. Var bara skit av den och fick akuthaveri.

Skickat från min SM-G780F via Tapatalk

Någon gång går den ju sönder och man vill ju byta den proaktivt då det innebär ett kamremsbyte när den väl pajjar. Men man ska se till att välja en kvalitetspump, många billiga har tex impeller i plast vilka inte brukar hålla måttet.

99% länkarmsbussningarna bak

De får inte ta ut någon avgift natteti[…]

Stefans 968

"Behöver" du navigation och vill ha[…]

740 lambda

ajjemän får kika det ikväll, Tack […]