Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kusinvitamin87
Hejsan, tänkte vara lite snäll och byta hjullager på frugans bil men är inte så kunnig om bilar så stött på lite problem……

Fattar inte hur jag ska få loss spindeln från länkarmen?? Sitter som en jävla rövpanna!
Tror jag råkade slita sönder gummit mellan spindeln och länkarmen också i ett vredesutbrott!
Så nu måste jag kanske byta hela länkarmen också?

Insektsnyckeln som passar där bulten satt är bara för mothåll?

Hjälp!!!
Bilagor
79F52BE6-6A17-4FA6-AF8E-58E6BFDDA126.jpeg
79F52BE6-6A17-4FA6-AF8E-58E6BFDDA126.jpeg (1.09 MiB) Visad 1819 gånger
av S6024t
Med några välriktade handsläggeslag från sidan,men missa inte!!!! Men svårt nu när allt är så lealöst....
Användarvisningsbild
av TommyP86
Precis. Du lossar drivaxelbulten, lossar 21mm muttern till spindelleden, klubbar ett flertal välriktade slag mot länkarmen ”framifrån nära spindelleden”, sen ett brytjärn mot subframen.

Men varför ska du ha loss allt? Bäst är att låta stötdämparen sitta kvar, lossa drivaxeln, lossa spindelleden, dra undan drivaxeln utan att rycka isär den, i med spindelleden igen, sen börja pressa ur.

Du kan inte pressa hur som helst på lagret, men det vet du kanske?
Användarvisningsbild
av Hasse53
Länk till slägghantering. Action är efter 2 minuter:

Bilen är en Mondeo men den har samma chassi som våra V70.

Själv gillar jag inte slägga till detta arbete utan använder kulledsavdragare Kamasa K 163. Men nästa gång skall jag f-nimej prova på att lossa spindelleden med slägga. :devil:
av Wizzman
Sätt fast spindeln i stötdämparen igen så att inte allt är så lealöst.

Sätt länkarmen i spänn nedåt, kommer du åt så tycker jag du spännband mot länkarmsinfästningen på andra sidan är effektivast. Sen slår du några (eller ibland många) välriktade slag på spindeln mitt för spindelleden tills det lossnar eller tills du hör att ljudet ändrar sig lite, då är det löst.

Men du behöver pressverktygen för att pressa på lagrets ytterbana och om du har de verktygen så behöver du inte ta isär mer för att byta hjullager utan gör det med spindeln på plats bara du lossat uppe ELLER nere så att du får ut drivaxeln. Men nu måste du byta länkarm/spindelled så du måste ha isär det hur eller hur.

Var försiktig så du inte drar isär den inre drivknuten, det är onödigt jobb att behöva pilla ihop den igen, jag råkade göra det vid sista bytet.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Jag har provat olika avdragare och specialverktyg. Men min slutsats är att det bara är att gå på med storslägga och utöva maximalt med besinningslöst övervåld så brukar det hoppa loss.

Palla under spindeln med något stumt innan du går loss och matat på en rejäl slagserie
av Kusinvitamin87
Satan i gatan, nu är spindeln loss! Slog som han gjorde i videon. Har tillgång till en verkstadspress hos en släkting så tänkte det var lättaste sättet att byta. (Har köpt någon sats för byte) för att kunna pressa.
Tänkte byta dämpare fram också när jag ändå har loss allt.

Men som sagt så har jag nog råkat skada gummit mellan leden och spindeln.
Går det köpa gummit/damasken? Löst och byta och fylla på med nytt fett eller måste hela länkarmen bytas?
Isf vad kallas delen?
Användarvisningsbild
av TommyP86
Biltema har gummidamasker av universaltyp.
Du kan bara pressa på lagrets ytterbana, och det är sällan något har sånt till en verkstadspress. Pressar du på navet kommer lagret gå mycket kort innan det är slut igen.
Kamremsras

Skuren AC-kompressor varvid AC-remmen trasslade in[…]

Råd vid punktering

Hej på er. Nu är ju problemet löst[…]

Hej! Min Volvo 744 -88 med B230FK motor i väg[…]

Hög tomgång

Felkod 2-3-2 betyder inte att lambda sonden inte […]