Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Haggee
Har en V70 2011 D3 som köptes i dec 2020, skivorna har gamla ägaren bytt då de var skrot, men han böt aldrig belägg. Jag böt belägg för ca 100 mil sen (Bosch belägg med anti-skrik plåt).

Nu började bromsarna skrika vid inbromsning. De skriker inte när jag bromsar hårt utan när man krypkör o bromsar då kommer skriken.

Jag gjorde rent allt runt om kring, skivorna såg väldigt bra ut, inga flänsar eller ojämnheter.

Hur löser man detta?
Användarvisningsbild
av pb81
Såg du om där satt koppar/aluminiumpasta på beläggen när du gjorde rent?
Användarvisningsbild
av pb81
Om du tar loss beläggen så gör rent glidytorna på oken så bra det bara går med stålborste eller dyl. Ta sedan pasta på baksidan av belägget och glidytorna, överdriv inte med mängden. Kan ju även vara värt att se över glidbultarna så de är fräscha.
av VolvoJull3
Jag har liknanade problem med mina ate ceramic belägg fram, men sker bara när det regnat och bilen stått still, speciellt när man gör första fulla rattutslaget. Sen försvinner det efter en liten stund.
av Haggee
Jag ska ta isär bromsarna idag o lägga lite pasta på baksidan av beläggen får se om det blir bättre. Jag har tidigare kört med dessa belägg på mina bilar (Bosch med anti skrikplåt), inte lagt nån pasta på beläggen, jag har de nu på min pendlar bil o inte ett ljud ifrån dom.

Kom på att jag hade tvättat bilen, o den stog stilla 3 dagar efter tvätten, kanske har nåt med saken att göra eller så kanske det är skivorna som är av dålig kvalitet how knows 🤷🏻‍♂️
OBD P0121

Ok, då är det inte kopplingsgivaren. […]

Takräcke Thule Evo (XC60).

@ankan84 , Till nästa gång, Thule har […]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Sålänge ni är nöjda &au[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

God fortsättning. En sen återkoppling,[…]