Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ridax
När jag startade bilen idag så klagade den på låg nivå bromsolja/vätska, sedan tände den alka bromslampor som finns (abs och röda bromsfellampan). Jag har kollat bromskärlet och jag kan inte se något där alls. Tittade i garaget där bilen stått sedan igår då den användes utan att ge fel, men kunde inte se några spår efter bromsvätska.

Bilen var hos Bilia för byte av BCM för några månader sedan och då luftades och fylldes bromsoljan.

Kan väl inte finnas någon naturlig förklaring till att bromsvätskan försvunnit, så att man kan fylla på bromsolja och hoppas det är bra med det? Kan man fylla på och klara sig till verkstad, så man slipper bärga den?
av ridax
Hur allvarligt skall man ta på denna varning från Volvo? Måste jag till en Volvo-handlare eller räcker det med närmaste mack? Nör jag inte vågar köra bilen så är avståndet av en viss betydelse.

"Volvo bromsvätska är den enda testade och godkända produkten av Volvo Cars. Volvo bromsvätska skall ej blandas med andra okända bromsvätskor. Bromsvätskan har låg viskositet vid låga temperaturer vilket medför snabbare respons och högre säkerhet i bilar utrustade med ABS- och ESP-system."
av JcN
Bör stå DOT 4 på ditt lock till bromsvätkebehållaren. En bromsvätska från valfri leverantör blir utmärkt. Vidare tycker jag du skall låta bilen stå om behållaren är tom och dessa varningslampor är tända vid start. låt verkstad felsöka.

Verkstaden som utförde bytet kan ha missat dra åt en luftnippel eller så så har du kanske läckage i en annan den av bromssystemet.

En kompis till mig fyllde på sin behållare med jämna mellarum fram till han helt förlorade bromskraft. Var ett ok som hade havererat i kolvtätningen..

// Jonas
av ridax
Betyder det att du tycker jag skall låta bilen bli bärgad till verkstad, eller kan jag fylla på och kontrollera att den inte förlorar bromsvätska märkbart snabbt och ta mig till verkstaden för egen maskin?
Användarvisningsbild
av MartinS
Det är svårt att råda, kanske skall du ringa volvo assistans och rådfråga. Har du servat bilen hos volvoåterförsäljare kostar ju inte en bärgning någonting.

020-55 55 66

Idag har den fått köra släp fö[…]

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]