Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GoaGubben
Om jag kör i 70-80 km/h på landsväg och ger kraftig rattutslag tycker jag att min V70-00 uppför sig lite obehagligt. Om jag vrider ratten snabbt åt ena sidan och sen tillbaka igen gungar bakvagnen till åt sidan en kort stund efter att framvagnen svängt tillbaka. Det känns som att bakvagnen lever sitt eget liv litegrann. Lite som man kan se att släpet på långtradare kan göra ibland. Jag har inte vågat prova i högre hastighet än 80 km/h.

En annan sak jag funderat på om det är normalt är att det går väldigt lätt att vrida ratten snabbt åt sidan även i lite högre hastigheter (70 km/h och uppåt). Men det kanske ska vara så? Fast i andra bilar jag kört tycker jag det är rätt trögt att vrida ratten i lite högre hastigheter.

Bortsett från detta går bilen stadigt på vägen och i kurvor. Den drar inte åt nåt särskilt håll om jag släpper ratten. Hjulinställning gjordes för rätt många år sedan men bilen har gått väldigt lite senaste åren så det är nog max 1000-2000 mil sen hjulinställningen.

När bilen står still går det att gunga bilen rätt mycket åt sidan om jag tar i railsen trycker bilen åt sidan och det går lätt att gunga ner bakvagnen rätt mycket genom att trycka på stötfångaren bak. Jag bytte nyligen däck till Hankook Ventus Prime 3 K125.

Jag misstänker att fjädrar och/eller stötdämpare bak är slut men kan det vara nåt annat?
Hehe.. jag bytte bakdämpare när mina hade gått 50k. Väl lossplockade så fanns inte antydan till motstånd i dem :-D
Men när man trampade på dragkroken och hoppade av så såg man ju inte direkt att bilen gungade så jag trodde att de var okej. Men det blev stor skillnad med nya.
Fjädrarna är okej om bilen har rätt höjd i alla hörn.

Framdämparna skulle säkert gått några tusen mil till men det blev nya där också när jag ändå höll på :P
Kolla också att inte övre stöddämparfästena bak har gått sönder. Plåtkoppen släpper i vulkningen mot gummit. Syns om man lyfter främre delen av golvet i bagaget.
Nya finns på Biltema, enkla att byta om nu inte skruvarna har rostat fast..
fäste.JPG
fäste.JPG (11.03 KiB) Visad 953 gånger
Det kan vara läge att kolla bussningarna i bakaxeln också, de inre korroderar sönder om man inte rostskyddar dem.

Det där att ratten går lite för lätt i högre farter har jag också problem med. Har försökt hitta NLGI-3 fett till styrväxeln för att få lite mer motstånd men har gått bet hittills.
Det blir förstås inte bättre om spindel- och styrleder börjar bli slitna och går alldeles för lätt..
gubbstrutt skrev: mån 28 jun 2021, 00:32 Jo det finns krängnings hämmare bak även på de vanliga.
Kan ju vara läge att kasta ett öga på krängningshämmaren och se hur den mår :P
Den sitter på framsidan av bakaxeln, se pilarna i bilden..
Bussningarna är inringade
bakaxel_2.jpg
bakaxel_2.jpg (43.89 KiB) Visad 929 gånger
Troligen är "varenda"(dom hela 4st som finns) bussning i bakvagnen slut bara, kombinerat med trötta dämpare. Delta-link axlar är grymt beroende av att bussningarna är i bra skick, då det är det enda som håller bakvagnen still på sin plats.
Kan inte jämnföras med t ex en stel axel från äldre volvos där det både är bussningar, bärarmar och stag som håller axeln på plats :-) Kan heller inte jämnföras med "riktiga" IRS-axlar som t ex 960 och 85x70AWD har, som har länkarmar, spindelleder, drivaxlar och f-n och hans moster :-D
Tack för alla svar, får ta en koll. Är det dyrt att lämna in bilen för byte av bussningar, fjädrar och stötdämpare? Är det bara bak det är dåligt tror ni med de symptomen jag har? Jag hör inga typiska klonkande ljud när jag kör över gupp som jag trodde var typsymptom för dåliga bussningar.
Det lär nog kosta en rejäl slant om du vill byta allt på verkstad.. Jag skulle nog begränsa mig till att byta det som faktiskt är dåligt :P
Bakre dämpare kostar ca 500 kr/st, arbetet borde väl vara mindre än en timme per sida. Rätt enkelt att byta själv om man bara får loss kupolmuttern.
Jo förresten, när ett övre stötdämparfäste gick sönder på min så märkte jag att bilen gungade i sidled i sidled när jag körde över tröskeln till garageporten. Plus att det hördes ett svagt klonk..
Erik Å skrev: mån 28 jun 2021, 23:49 Det lär nog kosta en rejäl slant om du vill byta allt på verkstad.. Jag skulle nog begränsa mig till att byta det som faktiskt är dåligt :P
Bakre dämpare kostar ca 500 kr/st, arbetet borde väl vara mindre än en timme per sida. Rätt enkelt att byta själv om man bara får loss kupolmuttern.
Jo förresten, när ett övre stötdämparfäste gick sönder på min så märkte jag att bilen gungade i sidled i sidled när jag körde över tröskeln till garageporten. Plus att det hördes ett svagt klonk..
tack för info

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]