Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lorden
Behöver hjälp med två frågor; En XC70 -11 D5 220hk och 15k på mätaren. Tryckröret från turbon har börjat visa oljeläckage i skarvarna och efter hård körning så luktar den bränd olja, så ett oljeläckage från turbon är rätt uppenbart, men den här har väl dubbla turbo, en liten och en stor. Det kan bli tal om att byta turbo, men hur ska jag veta vilken av turbona som läcker utan att riva ner allt? Är det vanligare att t.ex den stora eller lilla börjar läcka först? Sen tips på firmor som har utbytesturbo och som är bra ;-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
99,9 % är det INTE turbon utan oljan kommer från vevhusventilationen som ju ventilerar ut i insuget och så klart finns i tryckröret
Användarvisningsbild
av Lorden
Så kan det vara, men varför avger motorn i så fall mer "oljegaser" nu än tidigare och varför pressar den ut det i skarvarna på trycksidan? Dessutom luktar det bränd olja från avgassystemet och motorn när jag kört långt. Den svarar bra och låter ok samt drar väldigt lite olja. Finns det något filter till vevhusventilationen som kan sätta igen?
Vida 2014D

Sök på forumet så hittar du.

EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i v[…]

Fönsterhiss ur funktion

Inte osannolikt att det är kabelbrott mellan […]

..Lade du vaselin bara på själva kont[…]