Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S70bonde
Hej alla som titel lyder så undrar jag om camber bak på min s70 1998
Är så att högerbak har väldigt mycket camber och sliter ner däck på insidan till middag
Det är synligt mycket jämfört mot andra sidan
Vad kan man göra mot det själv hur kan man skustera lite efter ögat bara?
Och nej bilen är inre värd att lämna in för en hjulinställning den ska till skroten innan nästa besiktning
Och varför jag vill göra det ändå är för att det kostar fruktansvärt med däck :-D
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Camber bak är inte justerbar så nån bussning bör ha gjort sitt förutsatt att axeln / linkarna är raka. Nån av dem inre bussningarna tippar jag på.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Jag ser samma tendens på min v70 -00, märkbart mer camber på höger bak än vänster.. .
Tror mest det beror på att fjädern på vänster sida bak har säckat mer än den på höger så att hela bilen i praktiken lutar en liten aning åt vänster..
På bomberad landsväg så innebär det bara att bilen blir mer vågrät men på ett plant garagegolv märks det.
Men en halv grad mer camber borde rimligen inte nöta däck på innerkanten, då är det nog mer troligt att toe har stuckit iväg (eller varierar då man kör) pga slitna bussningar ?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Undrar om det kan vara så att toe på bakaxeln sticker iväg mot toe-out pga glappa bussningar då man trampar på bromsen..
Hmm känns som läge för ett experiment med toe-uppmätning samtidigt som man drar bilen framåt och har handbromsen åtdragen :P
Allt ser ju helt rätt ut så länge bilen står där för sig själv men likafullt finns tendensen att bakdäcken nöts på insidorna.

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]