Pibben skrev:Eftersom V50:n bara funnits sedan '04 måste väl nästan de flesta långmilare rullat längre sträckor åt gången?
Jo, det stämmer. Första bilarna tillverkades våren 2003 (vecka 16), de är alltså fyra år gamla. Om du t ex skulle välja mellan en 04:a som gått 5.000 mil och en 05:a som gått 10.000 mil så kan 05:an vara ett bättre köp, beroende på att den har gått många mil på kort tid (sannolikt skonsamma mil) och har dessutom färre barnsjukdomar.
Pibben skrev:Vad är egentligen vettig prisskillnad, i tkr/kmil, för t.ex. en 05:a?
Hmm, det är så mycket som spelar in i priset, bl a var i landet du hittar bilen ... ju längre söderut desto billigare bil, ju större stad desto billigare. Jag törs inte gissa, jämför bilar av samma årsmodell, i samma region på Blocket så får du nog en hyfsad indikation.
Pibben skrev:(Om barnsjukdomar): Har inte de åtgärdats vid det här laget? Eller är det rena konstruktionsfel som inte går att fixa i efterhand?
Sannolikt har de åtgärdats, men om de inte har det så är nybilsgarantin slut och du måste (med stor sannolikhet) stå för hela kostnaden själv, för felsökning och ev åtgärder. Såvitt jag vet finns inga allvarliga problem, det handlar mestadels om irriterande småfel.
Ett exempel är placeringen av bränslepumpen, om jag kommer ihåg rätt så satt den oskyddad på 04:orna och kunde skadas av grus, salt mm medan på 05:orna har den flyttats så att den inte riskerar att skadas. Det finns säkert fler exempel, men jag vet inte vad Volvo har gjort för förändringar i produktionen mellan modellåren, jag vet bara att 04:orna hade många tidiga problem som bör ha åtgärdats när 05:orna började tillverkas.
Även om du köper en 05:a så kan du råka ut för barnsjukdomar, det går inte att gardera sig till 100%. Men risken är i alla fall mindre.