Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pkrau
Hej!
Min v70 -03 bifuel har börjat slita ut däcken på ytterkanterna bak riktigt ordentligt. Möjligen har den alltid gjort det utan att jag märkt. Det är en bifuel, så kanske har den förstärkta fjädrar bak, eller så har tidigare ägare kört husvagn eller så.

Hur som helst, jag tänkte bonnsänka den till rätt nivå, men vad är "rätt". Denna tråd viewtopic.php?t=96791 säger spannet 37-39cm men min är 40cm. Ser man v70 på stan så är det garanterat mindre avstånd mellan skärm och däck än vad jag har.

Tacksam för input innan jag spinner igång kapklingan.
av kievY
En Bifuel har nivomat bak, dvs helautomatisk nivåreglering. Detta för att gastanken inte ska riskera slå i marken vid last. Så det är andra fjädrar + andra dämpare som håller samma nivå hela tiden. Dessa dämpare är dyra om de börjar läcka.

Har du kollat hjulinställningen? Min slet aldrig bakdäcken utan framdäcken och de blev bra när man körde hjulinställning.
av Pkrau
Hmm, du verkar har rätt. Men kan de bli för höga verkligen? Känns som de borde sjunka med tiden snarare...

Jag försökte göra en 4hj inställning, men han tog inte ens bilen eftersom han direkt såg att den var för hög...
av kievY
Jag vet inte om de kan bli för "höga", min var alltid högre än en vanlig V70/S60.

Men jag förstår inte vad han menar att den är för hög? Man kan väl kolla/justera ändå? Jag har aldrig haft problem med att de sagt att den är för hög.
av kievY
Hm, jag har veterligen mig aldrig haft problem, då har jag lämnat in på olika verkstäder. Men ifs då har de oftast kollat fram mest då jag bytt delat fram. Men de har klarat av att justera bak.
av Volvosson
Gällande bilar med nivomat.

Har de stått parkerade några dagar brukar de vara låga eller normala bak.
Men så fort man börjat köra så höjer de upp sej, och blir då lite högre bak,
jämfört med en bil med vanlig standard fjädring.

Höjden på nivomat kan inte justeras. Tyvärr får man säga.

Normal fjädring tenderar ju att sjunka/säcka ihop något med tiden.

Men det verkar faktiskt som att nivomat-dämpare med mil, tid och slitage,
tvärtom tenderar att höja upp bakvagnen ännu mer än när dämparna var nya.
av Pkrau
ok. Detta är en 32k-mil-maskin som redan nästa år måste typas om till icke-gasbil pga tankarnas livslängd, så jag vill bara förlänga levandet för den till minsta möjliga kostnad. Innan jag monterar på nya däck på den, borde jag alltså montera standarddämpare eller göra ett försök med fyrhjulsinställning?

Vill minnas att däck-killen sade att han ändå inte kunde justera just den parametern, dvs lutningen på däcken.
av Volvosson
Visst - Det går byta ut nivomat mot standard. Men inte enkelt.
Du behöver förutom nya standard-dämpare även andra fjädrar.
Du ska även byta ut ett fäste som är speciellt på nivomat-bilar.

Men gällande ditt slitage-problem. Vill påstå att den något högre
bakvagnen, inte på något sätt gör att dina däck sliter snett bak.
Har själv nivomat som ger lite förhöjd bakvagn. Inget problem.

Ditt problem ligger troligen i lutning, vinkling eller toe på hjulen.

Du ska ju bara förlänga livet en tid på bilen. Smidigast o billigast -
Byt bara däck och gör inget annat än möjligen hjulinställning.
av Pkrau
Problemet är bara att den inte sliter lite utan rätt duktigt, corden framme i ytterkant och inte alls illa på resten.

Däcksverkstan påstod att det inte gick att justera, men på er låter det som att det inte stämmer? Lurigt också att den inte slitit tidigare, iaf inte i denna utsträckning så att jag märkt det. En säckad nivåmat borde göra bilen lägre, inte högre tänker jag...
Den stora annons-tråden

BMW -06:a i nyskick, endast 100mil, 7-vxl manuell […]

De får inte ta ut någon avgift nattet[…]

Hjälpfjäder till koppling

Beställde en ny fjäder igår p&arin[…]

snö

Vi fick mer snö igår, just som det hade[…]