Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hioda
Hej,

Var siter vevhusventilationen på en bil som min? Jag hade en oljefälla på min tidigare V70N som var bökig som farao att byta, men var sitter den på en V70 2011 2.4FT

/D
av Yaniz
erniefågelholk skrev:På 5 cyl dieslarna är det bara att rulla på
Ta några spår åtgången
Använd klassiska arbetshandskar, så får du bättre kraft
Det där svaret är fullkomligt obegripligt. Vad menar du med det? Hur hjälper det TS med vevhusventilationen?
Användarvisningsbild
av sbf
Jag är också intresserad av mer information om vevhusventilationen på dessa bilar. Jag har inte samma motor som TS, men överlag finns det ganska lite information om P3:orna om man jämför med P2:orna. Betyder detta att vevhusventilationen generellt inte är något att oroa sig över på denna generation?
Användarvisningsbild
av Hioda
Verkligen ingen som vet?? Det Jag tycker det känns märkligt! Hag hittar inget om vevhusventilation för min bil när jag googlar. Känns verkligen helmärkligt.
av KalleJ
Heter OLJEFILTERHUS det är en ford-del. Uppdaterats ett gäng gånger. 1500-2000kr för huset + en/två slangar och klämmor
Går att byta själv allt sitter på framsidan av motorn.

Vanligaste är väl att membranet som sitter bakom oljefiltret går sönder. Går att köpa från kl-racing vparts ebay .mm
Eller läckage från packningarna mellan hus och motor.
av xAx
KalleJ skrev:Heter OLJEFILTERHUS det är en ford-del. Uppdaterats ett gäng gånger. 1500-2000kr för huset + en/två slangar och klämmor
Går att byta själv allt sitter på framsidan av motorn.

Vanligaste är väl att membranet som sitter bakom oljefiltret går sönder. Går att köpa från kl-racing vparts ebay .mm
Eller läckage från packningarna mellan hus och motor.

Vad behöver kontrolleras alternativt rengöras för att hålla funktionen intakt? Var uppstår oljesludge som täpper igen VV? I slangen mellan motorblock och oljefilterhus eller någon annanstans?

Ja de ä ju värt att kolla upp. Har dock […]

Vi får vänta och se vad slutresultatet […]

OBD P0121

Tror inte V70N har någon ETS-lampa, istä[…]

Kamremsras

Att byta några ventiler är ingen st&o[…]