Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, jag är ganska nära att köpa min första Volvo. Planen är en begagnad V90 men har svårt att få ihop vad bilhandlare skriver som utrustning och vad officiella specarna säger.

Har inte köpt hos bilhandlare tidigare men gissar att de ibland är lite luddiga själva kring vad varje bil har för utrusning.

Två saker som jag inser är viktigt för mig är att bilen har Pilot Assist och Apple Carplay (så behöver jag inte Navigation har jag tänkt). Sedan finns det en massa bra-att-ha-saker men det brukar vara tydligare specat (automat, bränslevärmare, osv.)

Med just Pilot Assist och Carplay tycker jag dock att ibland står det tydligt, men ibland inte alls, trots att bilen har det. Så länge alla modeller har det spelar modellår mindre roll tänker jag (men kanske har fel).

Så min fråga är:
- Har alla V90 pilot assist och av samma typ oavsett årgång?
- Har alla V90 Carplay? Om inte går det att köpa efter? Är det annars så att t.ex alla momentum har det?

Tacksam för svar. Rena rama djungeln det här känner jag som oinsatt :). Finns detta specat någonstans där jag har missat det så hänvisa mig gärna dit. Letade men utan framgång.
Ja det är lite rörigt med varianterna som förbättras övertid.
Alla SPA bilar har Pilot Assist (PA). Alla från my17 har PA2 som klarar 130km/tim. PA3 får stödinformation från navigation om kurvor och ska anpassa ned hastigheten kom my21 (tror jag). Så PA har alla. Sedan finns IntelliSafe som är extra som varnar för blindvinkeln, syns med blink i ytterbackspeglarna om den har det.
CarPlay kan installeras i efterhand.
Se till bilen har Volvo on Call så ger det också möjlighet till eget SIM kort för mobildata till Spotify.
De flesta V90 har värmepaketet, som syns i speclistorna med rattvärma, värme i baksätet och värme i vindrutorspolarna.
Lycka till....
Pilot Assist är väl inte standard? Jag hade det som tillval när jag byggde min och det är en MY21. Säljaren missade faktiskt Piliot Assist och fick maila honom att lägga till det. Såg misstaget när jag lusläste mina order papper.
Däremot är väl Farthållare standard.

Skickat från min OnePlus 8T via Tapatalk

På 90-serien har det varit standard. Osäker om det är det idag, men enligt bygg din volvo så går det inte att lägga till, så tror det är standard fortfarande.
på 60 Serien har det alltid varit tillval.

Det finns PA och PA v2.0 som någon skriver. Har för mig att man kan köpa uppgradering till PA 2.0.

Smartphone integration (carplay/Android Auto) är inte standard men går att eftermontera om bilen inte skulle ha det.

Jag kommer att köra min etanol drivna 745-a t[…]

Camber vänster sida Volvo 240

Viktigast för däcken är Toe-in. Cam[…]

Automatlådan fast i "P"

Hallå! Jag har en C30 533 2.0 D 136 hk Diese[…]

Apersson850, du som vet det mesta, har du tips p&a[…]