Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hno12
Kan man med hjälp av en dosa kunna felsöka och få fram info om exempelvis slitna ventiler eller kolvar och cylindrar etc?
Har ett missljud från motorn, låter nästan lite trött och som om den går på 4 av 5 cylindrar fast den troligtvis inte gör det. En V70 2.4 170hk. 2006.
Vad kan ni föreslå att jag gör?

Tack på förhand
av hno12
Ok tack. Ligger runt 2 lappar men kanske är värt det? Aldrig använt en sån tidigare.
av vjohnj
Fast missljud, kan du knappast läsa av med en avkodare.

Lägg upp en ljudfile med missljudet
av hno12
vjohnj skrev: tor 29 apr 2021, 21:36 Fast missljud, kan du knappast läsa av med en avkodare.

Tack, då är vi inne på rätt spår. Hur laddar jag upp ljudfil?
av hno12
Jag tror att jag vet hur man gör. Jag ska spela in imorgon och ladda upp en fil. Jag har kollat runt och tror att det kan vara slitna ventiler, kolvar/cylindrar eller kamaxellager. Återstår att se.
av hno12
vjohnj skrev: tor 29 apr 2021, 21:36 Fast missljud, kan du knappast läsa av med en avkodare.

Gick ej att ladda upp filen. Kan jag skicka till dig privat eller så?
av MickeM
Lägg en filmsnutt på Youtube tex, och länka dit.
Der är nog vanligast.

Felkoder pekar inte på mekaniska fel, utan sådana fel ger följdfel som i så fall visar sig som felkoder
Låt säga att en ventil läcker så en cyl saknar komp. Då skulle felkoden säga "misständning cyl1, tex. Samt kansle flera följdfel av det.
En felkod skulle aldrig säga "trasig ventil" för det vet den inte. Så sofistikerat är det inte.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Fattigmans kompressionstest: dra runt vevaxeln för hand med spärrskaft och hylsa, kolla hur länge trycket håller emot på alla fem komp-slagen. Står motståndet kvar 5-10 sekunder när man hänger på spärrskaftet så är motorn riktigt tät och bra :-)
Man kan knuffa bilen med 5:e växeln i också, lite svårare att avgöra.. Se bara till att tändningen är av. :P

Kan ju vara en igensatt (eller trasig) insprutningsventil också
Jag kör igenom en flaska injection cleaner emellanåt men det bör man inte berätta här på jagrullar, då blir man idiotförklarad :-D

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]

Elfel 855 -96

Hej! Min Volvo 855 -96 med AC och vanliga 5 cyl b[…]

Är det inte så att den (tillsatsvä[…]

V70 -08 2.4 D, 25 000 mil. På tomgång […]