NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fredde112
Hej, med risk för långt inlägg.
Just köpt min första Volvo som jag tänkte använda som andra bil . Det är en S40 2006a med den vanliga 1.8 Ford motorn inte FF som rullat 19000 mil.
Allt såg bra ut när jag var och kollade på den men givetvis blev man lurad i vanlig ordning när det gäller begagnat köp.. Redan samma kväll tändes motorlampan och fick felkod P2008 Throttle system, jaha spjällhuset tänkte jag dirket och efter lite sökande här på forumet så verkar det vara blandade svar om vad som kan orska detta.
Lämnade in den på volvo verkstad nu i veckan som fick felsöka och enligt dom "kan" det vara spjällhuset och i värsta fall motorstyrdonet (ECUn) och det skulle kosta 15000!? Med hakan hängandes i backen så bokade jag in först och främst ett byte av spjällhus för "ynka" 4000kr och får väl hoppas detta löser problemet. har även beställt hem ny vakuumventil och ska pröva byta den själv då många tydligen bytt den och fått bort felkoden.
Är det vanligt fel att ECUn går sönder på dessa motorer? Spjällhus?

Sen upptäckte jag även att den drar skjuka mängder olja.. gått 1 liter på ca 50-60 mil ( bilen ryker ingenting) och ser inte ett endaste oljeläckage. När jag gjorde service hemma, tändstift ,luftfilter,olja osv så såg alla stift bra ut utom det från cylinder 1.. är det vanligt man får byta kolvringar på dessa motorer? eller lutar detta åt någon större insats..
176165355_296768218525154_170789440347188413_n.jpg
176165355_296768218525154_170789440347188413_n.jpg (132.52 KiB) Visad 1857 gånger
av Swesss
Jag råkade ut för samma problem ang mängden olja den drar. Hittade inga läckage, ingen olja i kylaren. Se till att kolla upp det här ordentligt innan du fortsätter att köra bilen är mitt tips. För mig tändes däremot inte motorlampan förens det var alldeles för sent.
Kolla om det blir svart sot från avgaserna när du gasar på. Hoppas du inte har lika otur som mig.
Läs tråden som frippe skickade länk till.
av Fredde112
Swesss skrev: fre 23 apr 2021, 22:03 Jag råkade ut för samma problem ang mängden olja den drar. Hittade inga läckage, ingen olja i kylaren. Se till att kolla upp det här ordentligt innan du fortsätter att köra bilen är mitt tips. För mig tändes däremot inte motorlampan förens det var alldeles för sent.
Kolla om det blir svart sot från avgaserna när du gasar på. Hoppas du inte har lika otur som mig.
Läs tråden som frippe skickade länk till.
hmm.. inget svart sot och ingen blå rök vid gaspådrag, fått tips av mekaniker att kolla så inte vevhusventilationen är tät vilket tydligen verkar vara rätt vanligt på dessa och därmed skulle förklara var oljan tar vägen . Motorn låter fullt normalt inget tickande och tomgången är jämn och fin. eventuellt kanske spridaren för cylinder 1 är dålig.. men har satt in 4 nya stift och ska köra ett tag och sedan se hur de ser ut.

Har haft flertalet 2.4d och kört många […]

Trasig pump? Rapsolja?

När byttes termostaten? Byt den och kör[…]

Vdash

P3tool (https://p3tool.xyz/) skulle jag hellre k&o[…]

Hej ! Så kul att jag hittade denna länk[…]