Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lockis
Det finns att få om man mailar till Volvo som jag förstått det.
av Lockis
Robbi skrev: mån 26 apr 2021, 20:01 Vad är det för trams, det borde vara en offentlig uppgift.
Maila Volvo 😁

Nej men jag håller med dig. Det är lite samma som utrustningslistan på modellerna som inte går att hitta utan fås direkt av Volvo.
av AndS
Robbi skrev: mån 26 apr 2021, 20:01 Vad är det för trams, det borde vara en offentlig uppgift.
Nja, i det privata näringslivet finns ingen offentlighetslag, den existerar bara inom stalig/kommunal/etc verksamhet. ;-)
Men en specifikation på vad som "kan" ingå kan vara bra då det varierar beroende av körsträcka. Kör du enligt årsservice kan det variera med antal mil, den dialogen jag också haft tidigare är bl.a. om något filter ska bytas eller väntas med till nästa service beroende av körsträckan. En bil kan vid 2-års service ha rullat allt mellan 1-6000mil om service görs på årsintervall.
Användarvisningsbild
av Robbi
AndS skrev:
Nja, i det privata näringslivet finns ingen offentlighetslag, den existerar bara inom stalig/kommunal/etc verksamhet. ;-)
Men en specifikation på vad som "kan" ingå kan vara bra då det varierar beroende av körsträcka. Kör du enligt årsservice kan det variera med antal mil, den dialogen jag också haft tidigare är bl.a. om något filter ska bytas eller väntas med till nästa service beroende av körsträckan. En bil kan vid 2-års service ha rullat allt mellan 1-6000mil om service görs på årsintervall.
Ja, det privata näringslivets dilemma. På min tidigare bilar har man kunnat hitta serviceprogram och serviceintervall så det är ju märkligt att det ska hemlighållas.

Så om någon har fått det på mail från Volvo, så kanske du kan vara juste och slänga upp den? Det är väl ingen företagshemlighet i vilket fall.
av AndS
Du läste nog inte vad jag skrev, vad innebär två-års service, hur mycket har bilen rullat? Är det t.ex. 2000 mil eller 6000 mil?
Men också är merparten i stadsmiljö eller nästan allt landsväg på landsbygd?
För mig är det en dialog med den som ska göra service vad som ska göras.
Användarvisningsbild
av Perra83
AndS skrev: tis 27 apr 2021, 19:36 För mig är det en dialog med den som ska göra service vad som ska göras.
Exakt så!!! Då har man även möjlighet att eventuellt lägga till byte av bromsvätska, växellådsolja, kylarvätska mm. Alla har vi olika intresse för bilarna.
av Lockis
AndS skrev:Du läste nog inte vad jag skrev, vad innebär två-års service, hur mycket har bilen rullat? Är det t.ex. 2000 mil eller 6000 mil?
Men också är merparten i stadsmiljö eller nästan allt landsväg på landsbygd?
För mig är det en dialog med den som ska göra service vad som ska göras.
Hur bilen är körd har jag aldrig varit med om att en PST frågat.. Man har tittat på mil. Har den rullat 3000 mil så gör man en 3000 service. Har den rullat mindre, säg 1000 så kanske man inte bytt alla filter.

Men man behöver inte köra till en bens[…]

Hej. Har en xc60 Polestar 2023 med sommardäck[…]

Jag passerade precis 1000 mil med min så jag[…]

B230fk går dåligt & ojämnt

Yes, får kolla. Dock gick bilen sämre n[…]