Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ceoler
Jag sökte efter tips på hur man byter bromsslangen bak på min V-70 -01.
Ingenstans hittade jag något sådant.
Nedan finns beskrivning som kanske kan var en hjälp för någon annan.
Lyft bilen. säkra. Tag loss aktuellt hjul. Skruva av locket till bromsvätskebehållaren. Lägg en plastfolie över hålet och skruva tillbaka locket
Bromsslangen sitter skruvad i bromsröret längs fram i hjulhuset. I ett fäste där ABS-kabeln också är fästad.
Där bromsslangen är fästad är den nersänkt i fästet på så vis att 14 mm greppets delar inte rubbas. Det är lättast att förstå vad som menas väl där. Skruven på bromsröret sitter på andra sidan av fästet. Som tur är går detta att skruva loss. en 12mm skruv. När den skruven är lossad är det lite lättare att komma åt skruven på bromsröret. En 13 mm öppen ringnyckel t.ex. en bromsrörsnyckel. Nu kan man försiktigt trycka in bromsröret mot fästet så att 14 mm greppet på bromsslangen därmed blir rörlig. Då kan man vrida det greppet och hålla emot med 13 mm öppen ring. Då riskerar man inte att vrida av bromsröret. Alternativet är att vrida på 13mm skruven på bromsröret. Detta förfarande bör föregås av rostolja, andra smörjmedel, kylspray m.m. Allt för att inte bromsröret skall vridas av.
Om man har tillgång till långhylsor, kan man med fördel klippa av bromsslangen och använda en 14 mm långhylsa.
När den nya slangen monteras är det lämpligt att börja med att fästa den i bromsoket. Sedan i bromsröret. Vid återmonteringen är det således rätt förfarande att skruva på 13mm skruven på bromsröret. Tänk på att det är " tvåa " på besiktningen om bromsslangen är vriden.

Jag gjorde vad jag borde ha gjort tidigare och let[…]

Trasig ABS givare, men var?

Läs ut felkoden så får du svaret[…]

EDC16C31 185hk D5244T4

Hej. Mitt första inlägg. Jag har alltid […]

Volvo 740 leksaksbil

Volvo 740 polisbil. Skick enligt bilder. Samlarobj[…]