Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av walle83
Har ett tråkigt problem med styrningen på min volvo v60.
När det går mot nollan ute och man startar bilen på morgonen så är styrningen trög, nästan känsla av att ha rattlås i. Släpper efter man har juckat lite fram och tillbaka på ratten,man känner också att det liksom hackar i lite även under körning om det är kallt.

Fick rådet att byta servopumpen då man hittade metallspån I vid oljebyte. Bytte pumpen som gjorde att styrningen kändes bättre vid plusgrader.
MEN vid kyla återstår problemet fortfarande, jättesegt att vrida ratten första stunden.

Vad kan det mer vara? Är det styrväxlen som strular? Delar den olja med pumpen?
Användarvisningsbild
av peppepp
Jag hade liknande problem med min förra bil, kolla denna tråden om det liknar ditt problem viewtopic.php?f=31&t=144737&hilit=styrningen&start=10

Jag ville utesluta styrväxeln först, men efter läst runt på engelska forum och pratat med någon tekniker så pekade allt mot styrväxeln dessvärre. Vad som som exakt i styrväxeln orsakar det råder det osäkerhet kring. Men folk som bytt styrväxeln ska ha fått bukt på problemet hos de engelska forumen.
av walle83
Låter som det skulle kunna vara samma problem.
När det är 10 plus ute så märks ingenting, går som en klocka. Men så fort sen stått ute en hel natt då tempen krupit neråt så kärvar det.
Måste ju någonting med olja att göra, varför skulle det annars bara kännas vid kyla.
Bytte du styrväxel på din bil?
Användarvisningsbild
av peppepp
Ursäkta för sent svar. Nej jag bytte aldrig styrväxeln på min bil när jag hade den.
Mycket möjligt, som jag skrev i min andra tråd så försvann det temporärt efter ett byte. Men då hade jag svängt fram och tillbaka flertalet gånger under oljebytesprocessen vilket mjukat upp den på något vis.

Skulle tro att det är något i styrväxeln som kärvar eller liknande när det är kallt, hade varit intressanta att veta exakt vad.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Pinjong och kuggstång brukar vara smorda med MoS2-fett, de sitter på vänster sida inne i styrväxeln men utanför hydraulcylindern.
Olämpligt fett (eller fukt) kan säkert bli tröghanterligt i kyla.. ;-)
Bromsrör höger fram

Ja jo, men enligt de svar jag fått ska det[…]

Kupevärme

Skillnaden är att ECC har ett vred med temper[…]

Tänkte följa upp denna. Det var min regu[…]

Trasig pump? Rapsolja?

Jag tvivlar på att rapsoljan är ditt pr[…]