Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag äger en v60 d3 tillverkad -11, men årsmodell -12 (i trafik januari 2012).
Då jag servade bilen förra året vid 14 700mil (7 april 2020) ingick byte av kupéluftfilter, till en materialkostnad om ca 500kr + moms. Ungefär 12 månader senare servade jag bilen på samma Autoexpertenverkstad och då byttes kupéluftfilter igen. Bilen hade då gått 16 100mil.

Jag har aldrig tidigare ägt en bil på vilken filtret ska bytas årligen/vart 1 500 mil och undrar därför om någon vet vad som borde ha ingått i servicen förra respektive detta år (14 700mil 9 år/16 100mil 10 år)? Känns inte rimligt att kupéluftfiltret ska bytas så ofta...

Tack på förhand!

Mvh
Daniel
Har för mig att det blivit bytt varje år för oss också. Kikar jag på car.info (som absolut inte alltid är korrekt) på min förra S60 D5 2011, så står det 1 år / 3000 mil
Tack Batmac!

Jag vore dock tacksam om någon som med säkerhet vet vad som ska göras vid de aktuella servicetillfällena kunde dela med sig av information om den saken. Bakgrunden till min fråga är att jag för andra året i rad upplever att jag får (i bästa fall) tvivelaktig information från min (fd) Autoexpertenverkstad inför service och sedan åker på merarbete och en högre kostnad än vad jag fått uppgift om muntligen. Det har dessutom visat sig att verkstaden marknadsför sig som en Autoexpertenverkstad och använder Autoexpertens stämpel, men inte tillhör kedjan sedan år 2019 (undrade varför jag inte fick Assistansförsäkring vid servicen, varvid jag kollade upp verkstaden).

Innan jag börjar bråka ordentligt om vad jag fick betala i fredags, då jag servade bilen, vill jag veta vad som servicen borde ha omfattat, så att jag inte bråkar om fel saker (de har hur som helst tagit mer betalt än "utlovat").

Tack på förhand!

Mvh
Daniel
Kardan79 skrev: mån 29 mar 2021, 11:00 Tack Batmac!

Jag vore dock tacksam om någon som med säkerhet vet vad som ska göras vid de aktuella servicetillfällena kunde dela med sig av information om den saken. Bakgrunden till min fråga är att jag för andra året i rad upplever att jag får (i bästa fall) tvivelaktig information från min (fd) Autoexpertenverkstad inför service och sedan åker på merarbete och en högre kostnad än vad jag fått uppgift om muntligen. Det har dessutom visat sig att verkstaden marknadsför sig som en Autoexpertenverkstad och använder Autoexpertens stämpel, men inte tillhör kedjan sedan år 2019 (undrade varför jag inte fick Assistansförsäkring vid servicen, varvid jag kollade upp verkstaden).

Innan jag börjar bråka ordentligt om vad jag fick betala i fredags, då jag servade bilen, vill jag veta vad som servicen borde ha omfattat, så att jag inte bråkar om fel saker (de har hur som helst tagit mer betalt än "utlovat").

Tack på förhand!

Mvh
Daniel
Det som ingår i servicen är ju det ni kommit överens om.

Vill du se vad som ingår Volvo originalservice så hittar du det på Min Volvo.
Jag själv tycker inte att man ska behöva byta kupéfilter varje år, möjligtvis om du kör extrem mycket mil /år men annars tycker jag varannat år är mer rimligt.
på min bil står det 2000mil/1år men dom senaste 2 åren via Skobes har jag inte fått kupéfiltret bytt och det är Volvos classic original utöver det.
På alla Volvo jag har haft sedan 2005 har det varit årligt byte av kupe-luftfilter enligt serviceschemat.

Naturligtvis är det fritt att strunta i det. Jag har bytt årligen eftersom jag uppskattar att pollen etc fastnar i filtret. Jag har även bytt när de bilar jag haft nått en ålder där "classic" service varit relevant. Att Volvo plockat bort ett antal servicepunkter för att sänka priset på "Classsic" gör inte att alla dessa servicepunkter har varit onödiga...
agh39 skrev:Jag har en -12, och de tre senaste servicarna så ingick byte av filter varav jag förra året avbeställde det vilket resulterade i ett prisavdrag på 1000 kronor.
Bilia Segeltorp.
Men då är ju frågan vad du betalar för dina servicebesök? Menar du att du betalade 1,000:- för ditt senaste besök (1,995 för service minus 1,000:- avdraget)?

Beställde just ett kupéfilter från Amazon då mitt ibte blivit bytt på 2 år om inte Bilia gjort mer än vad som ingick.
"Limp home mode" ?

Vanligast är bränslefiltret. Bränsl[…]

Volvo XC70 - 2012 (AC problem)

Om du har gas och kompressorn snurrar men du f&ari[…]

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]