Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av efraiem1
Burkar motionera bromsoken varje gång jag byter från sommar till vinterdäck och tvärtom. Givetvis glömde jag det i år. Däremot var jag förvånad över hur snabbt jag bytte till sommardäck. I efterhand insåg jag varför :-D
Hur som helst, visade sig att ett ok hängde upp sig med en väldigt hög värmeutveckling som följd. Plockade ner och motionerade upp oket. Sprayade in fett under damasken och blev gott överraskad över att det kom ett moln av rost ut från under damasken. Så skicken på oket är väl lite halvdant.
Nu till frågan. Oket fungerar uppenbart felfritt nu när jag har smörjt det. Så när unnar man sig att byta?
Jag menar det kan ju hålla i flera år när jag motionerar det regelbundet. Då känns det dumt att byta, bilen är 18 år gammal så mitt motto är att byta saker när det är trasigt och inte i förebyggande syfte.
av JcN
Hade jag varit du skulle jag ha beställt två nya ok, bytt dessa och samtidigt spolat genom bromssystemet fram och bak med ny vätska. De kärvar av en anledning och det brukar inte vara en bra sådan.
Vad för fett sprayade du in under damasken? Petroleumbaserat typ wd40/5-56 eller motsvarande? Då kommer din glädje tyvärr vara kortlivad.

Vad blir dyrast i längden?

Att stå vid vägkanten påväg till jobbet och vänta på bärgare samtidigt som du får (förmodat) inkomstbortfall, skeva skivor pga värmeutveckling och verkstadskostnad för du måste ha bilen tillbaka asap.. Ja, ett hypotetisk scenario men du förstår nog min poäng :)
Eller alternativ 1, byt oken nu och känn lugnet.

// Jonas
Gissar att de där skivorna, som bara 1 år, redan blivit skeva. Då jag har fått vibrationer vid inbromsning. Men det är sådant man får leva med.
Men du har ju rätt i att det kan vara trevligt att göra det när man kan och inte när man måste. :party:

edit. Och nej inget petroleumbaserat.
Bromsarna behöver inte ligga på särskilt mycket för att bränslekostnaden ska öka med tusenlappar om året..
Det beror förstås på hur mycket man kör.
Hej skriver i den här tråden i stället för att starta ny tråd då min fråga i stort sett är samma.
Mina ok bak är aldrig bytta, de är alltså 15 år gamla (20 000 mil). Jag har hållit liv i dom genom att motionera vid däckbyte. Men inser nu att det är dags för okbyte. Vilka ok ska man köpa? Vill ha bra kvalitet och hållbara ok. Ska man köpa på Volvo eller från tyskland eller annan ställe?
Med vänlig hälsning, Bengt
Om du köper dyra utbytesok på volvo så får du renoverade, dvs ihoprostade ok som någon har blästrat och målat.
Min erfarenhet är att de fastnar redan efter 1-2 vintrar. Nytillverkade kina-ok kan faktiskt vara ett betydligt mer långlivat alternativ :-D

Rensa bagaget, öppna undergolvet, använd[…]

Kablar till tändspol

Problemet, i mitt fall i alla fall, är att pl[…]

Feltema har ju AGM-batterier i den storleken f&o[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Ingen? :-o