Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fallan
V70 -2012.
Demontera paneler har aldrig riktigt varit min grej och det här tillfället är inget undantag.

Behöver få bort klädseln på själva bagageluckan och har kommit så långt att den övre plasten är borta, 4 skruvar borta och till synes alla mindre clips. Vad jag kan skymta är att den hålls fast av tre stora clips i mitten och dessa törs jag inte brottas hårdare med. Finns det något jag missat?
20210323_181522.jpg
20210323_181522.jpg (304.48 KiB) Visad 2123 gånger
Sitter väl två skruvar vid det inre handtaget med?

Kolla manualen som för parkeringsassistans kamera bak annars https://accessories.volvocars.com/sv-se ... 012?query=

"Ta bort de två skruvarna i öppningshandtaget.

Ta bort skruven i nederkant av bakluckans övre panel, på båda sidor.

Haka av nederkanten av panelen från den undre panelen, på båda sidor.

Ta bort bakluckans panel genom att först försiktigt dra loss den vid sidorna och sedan från ovankanten. Den sitter med clips på insidan.

Ta bort den undre panelen genom att bända loss den runt om med ett falsben. Dra sedan försiktigt loss den så att samtliga clips på insidan släpper.

Är bilen försedd med elektrisk dörrstängare, lossa kontaktstycket till denna.
"
Som sagt, 4 skruvar lossade varav 2 i handtaget. 🙂
Det ser ju ut som att jag gått rätt väg men de stora clipsen i mitten sitter så hårt att det sprakar i grejerna när jag försöker bända lös dem. Därav min fråga om jag kan ha missat något?
Nä, panelen går sönder. Att de små clipsen pajar är jag medveten om men de tre stora (inringad på bild) ser ut som en plastkonsol limmad i panelen och dom rör sig inte en mm. Har försökt att trä en ringnyckel över hullingarna för att få det att släppa men för att komma in med handen så blir det sån belastning på själva clipset att jag inte får in hullingarna. Clipset ser ut att vara runt 15mm i diameter så jag förvånas inte över att panelen sprakar när jag försöker bända lös den
Jag har haft av den panelen, men det här minns jag inte riktigt. Det var 2013... Det är inte så att clipsen är instoppade i slitsar i klädseln, så om man drar på rätt håll så släpper de?
Chansen att plastclips överlever ökar betydligt om man värmer dem med en hårtork innan man börjar slita.. De brukar släppa betydligt lättare också ;-)
apersson850 skrev: tis 23 mar 2021, 22:47 Jag har haft av den panelen, men det här minns jag inte riktigt. Det var 2013... Det är inte så att clipsen är instoppade i slitsar i klädseln, så om man drar på rätt håll så släpper de?
Det var min första tanke också så jag har prövat att hålla ner panelen både i bak och framkant och trycka och dra både bakåt och framåt men inget rör sig. 🤦🏼‍♂️
Fallan skrev:
apersson850 skrev: tis 23 mar 2021, 22:47 Jag har haft av den panelen, men det här minns jag inte riktigt. Det var 2013... Det är inte så att clipsen är instoppade i slitsar i klädseln, så om man drar på rätt håll så släpper de?
Det var min första tanke också så jag har prövat att hålla ner panelen både i bak och framkant och trycka och dra både bakåt och framåt men inget rör sig. 🤦🏼‍♂️
Det är bara att bända med hjälp av falsben mellan clipsinfästningen och bakluckan, de sitter som tusan och plastförstärkningen som sitter limmad på insidan klädslen som clipsen sitter i lossnar ofta pga dålig limmning. Man får smältlimma dit förstärkningen igen som blir det "som nytt". Har rivit ett antal bakluckeklädslar och fått limma och bytt plastclipsen på samtliga.
Med lite mer våld och ännu lite till våld med en rörelse rakt nedåt med luckan i helt uppfällt läge så kom den. Plasten till det mittersta clipset hade släppt i limningen och hade jag inte ryckt rakt nedåt hade nog de andra släppt också.
Bara ge sig på nästa bekymmer.
Tack för alla svar!
Missljud -22 V60 T6

Låter ju som en gammal boxer-folka.

Glappande drivaxel

Hur gick det för dig med problemet, har samma[…]

EX60

Kommer det nånsin riktigt soltak till EX60? […]

Radion XC40 2024

Varje gång jag startar bilen så m&arin[…]