Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LarsS
Jag har en V70 2008 med automatlåda. Det finns ingen oljesticka för växellådan, så det är svårt att kolla oljenivån.

- Finns det någon sensor som mäter oljenivån, oljetrycket , eller liknande, så att man får ett meddelande om oljenivån är för låg?
- Hur beter sig en automatlåda med för låg oljenivå?
av LarsS
KalleJ skrev:Prova läsa manualen.
Tack för tipset, men det hjälpte inte. Jag hittar inget där.
Eller är det jag som är blind :-)
Hittar du något?
av KalleJ
Oljenivån justeras vid oljepluggen.Vid en viss temperatur. Har du inga oljeläckage från växellådan ska den inte ha ändrats.
av LarsS
KalleJ skrev:Oljenivån justeras vid oljepluggen.Vid en viss temperatur. Har du inga oljeläckage från växellådan ska den inte ha ändrats.
Ok, tack.(men det var inte svar på frågorna Bild).
Hoppas någon annan kan svara.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

av LarsS
HakanF skrev:Nej ingen sensor.
Vid förlåg oljenivå i lådan "slirar" den mer innan arbetstemperatur samt hårdare tveksamma växlingar.
Tack för svar, då vet jag.
Att jag frågar beror på att jag försöker förtvivlat hitta en billig orsak till mitt problem med automatlådan. Den växlar lika fint som alltid, men har nu ett "vinande" ljud som går i fas med växellådans varvtal (Det vinande ljudet låter lite som när servopumpens överströmningsventilen öppnar).
Tyvärr är det nog något allvarligare fel på lådan :-( .
Användarvisningsbild
av apersson850
Ett sånt ljud fick jag också uppleva. Trodde som du, något knas i automatlådan.
Det visade sig vara kompressorn som lät, för luftkonditioneringen hade börjat tappa trycket. Någonstans mellan rätt nivå på kylmedium och den nivån där den slutar fungera uppstår ett vinande. Det lät precis som något lagerljud från lådan.
Prova att stänga av AC och se om det gör någon skillnad.
av LarsS
apersson850 skrev:Ett sånt ljud fick jag också uppleva. Trodde som du, något knas i automatlådan.
Det visade sig vara kompressorn som lät, för luftkonditioneringen hade börjat tappa trycket. Någonstans mellan rätt nivå på kylmedium och den nivån där den slutar fungera uppstår ett vinande. Det lät precis som något lagerljud från lådan.
Prova att stänga av AC och se om det gör någon skillnad.
Tack för tipset. Jag testar i ikväll och återkommer med resultatet.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

av VolvoJull3
Hade samma ljud, då var det också Ac-kompressorn som var kass.
Fått byta på båda mina V70 bilar, dom fungerade och kylda bra men ett vinande ljud som följde varvtalet vid 1500-2500 rpm.
Radion XC40 2024

Varje gång jag startar bilen så m&arin[…]

Vida 2014D

ladda ner och bränn en dvd,

Vida 2014D

Sök på forumet så hittar du.

EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i v[…]