Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, har en V60 T3 automat, fwd, MY2018 (classic) med start/stop-funktion som jag brukar ha aktiverad när jag kör. Hamnar sällan i stillastående bilköer och har alltså ingen riktig nytta av den under merparten av tiden.

Frågan är om jag borde avaktivera funktionen? Tänker spontant att motorn och batteriet inte mår bra av att stängas av och starta stup i kvarten, det vill säga varje gång jag stannar vid ett rödljus, men ni som har bättre koll får gärna komma med inspel. Bränsleförbrukningen kan väl knappt påverkas ändå när motorn bara stannar i några sekunder per stopp?
Startmotorn är dimensionerad för att hålla.

Men visst sliter det. Jag tror att det är väldigt osannolikt att första ägaren får problem. Visst, efter 10 år och 30.000 mil finns det väl en risk att startmotorn ger upp. Den risken är något större om du använder start/stop.

Jag tror att sannolikheten att du får byta ut knappen som slår av start/stop-funktionen är högre om du använder den vid alla bilturer. Den knappen (micro-brytaren) är inte nödvändigtvis dimensionerad för en massa tryckningar. Om du programmerar bort funktionen lär det inte bli några problem.

Jag slår inte av start/stop om det inte gäller t.ex. kö-körning där det kan vara irriterande.
DOdell skrev:Det går inte lika bra att köra med s/s och ist ladda batteriet en gång i veckan? Känns så tokigt att funktionen skulle slita så mycket på bilen?
Jag önskar att jag hade haft möjlighet att ladda mitt bilbatteri oftare, men jag bor i lägenhet och har bilen i ett garage utan laddmöjlighet (idiotiskt av dem att koppla ur eluttagen). Så nu får jag passa på att ladda när tillfälle bjuds, känns sådär.

Har det lite oljigt i området runt en sensor[…]

Acproblem Volvo 940 -98

Om det finns gas kvar kan man "tvångs[…]

Jag har exakt samma fel på min 945 -98. Tror[…]

Smörjde aldrig upp frambromsarna när som[…]