Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mkarl64
Hej jag skulle behöva lite hjälp har en S80 T6 -00 och den gav felkod SRS-AIRBAG SERVICE i displayen körde en test med VIDA och då fick jag felkod SRS-0115 Control Unit Internal fault - Intermittent Fault.
Beställde en begagnad SRS Enhet med samma Part.nr när jag monterade in den så fick jag 2 nya felkoder CEM-1A51 Communication with the supplemental restraint system module (SRS). Signal missing & SRS-E003 Configuration fault. Faulty configuration.

Finns det någon som har tips om vad som kan vara fel ?
Användarvisningsbild
av jiha1968
Hej, om du vill nytta en begagnad modul, får den komma från en identisk bil, från samma år, med lik utrustning,
som t.ex Passagerar-Airbag, gärna med en strukturvecka som inte skiljer mycket från din bil,
lite beroende på vilken tid av året bilen blev laddad med programvara. (läs tidig eller sen modell)
Om inte strukturveckan på donator-bilen kan identifierats, kolla din bils strukturvecka, och nytta VIN-nr som riktlinje.
av mkarl64
Tack för svaret desvärre så vet jag bara att donatorbilen var en S80 T6 av samma årsmodell. Då jag har VIN och strukturvecka till min bil hur gör man för att gå vidare kan man på nåt sätt klona över informationen från SRS-modulen som satt i bilen till den andra modulen.
Användarvisningsbild
av jiha1968
Om du vill klona modulen, går det att göra med Vdash+DICE. (www.d5t5.com)

Du har haft lite otur med "nya"modulen då, trolig har en av bilarna fått sin programvara uppdaterad, eller strukturveckorna är för långt från varann.
Om du kollar din bils VIN-nr mot donatorns, så går det att se ungefär hur många bilar det är i mellan, som igen kan ge en bild på om donatorn är producerat ungefär på samme tid, men tyvärr garanterar det oavsett inte funktionalitet.

Om du handlar modul på skroten, går det möjligen att byta mellan flera.
(S80 med andra motorer är inte uteslutet, men växellåda och bränsletyp får troligen vara lik)
av mkarl64
Jag får försöka mig på en kloning då SRS-modulen beställdes från en skrot ser att det inte fanns några uppgifter på donatorbilens VIN endast modell och år. Har tillgång till DICE så jag får ladda ner Vdash och försöka mig på en kloning (Har dock aldrig jobbat med Vdash tidigare).
av mkarl64
Här kommer en beskrivning hur problemet löstes fick som sagt SRS-AIRBAG SERVICE i displayen körde en test med VIDA och då fick jag felkod SRS-0115 en SRS modul inhandlades med samma Part nr på hårdvaran men då inte mjukvaran i SRS-modulen stämde överens med orginalet så fick jag 2 nya felkoder CEM-1A51 & SRS-E003. Körde då en kloning av orginalet och förde över programvaran till den andra SRS-modulen med hjälp av Vdash OBS! för att kunna utföra detta med Vdash tillkommer en kostnad på c:a 50 EUR som man betalar in under själva processen med kloningen.
Användarvisningsbild
av jiha1968
mkarl64 skrev: tis 09 mar 2021, 20:54 Tack för hjälpen jiha1968 kloningen lyckades med Vdash+DICE.
Mycket trevligt att kunna vara till hjälp, och tack själv för att du återkom med hur det gick! :-)

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]