Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Sedan en tid tillbaka har min DSTC lampa blinkat till ett par sekunder om jag kör över ett farthinder i en fart som kanske ligger aningen högre än jag skulle ha valt om jag bedömt farthindrets karaktär riktigt (dvs bilen studsar till aningen mer än avsett), fast absolut inte någon vansinnesfärd. Det har den börjat med de senaste månaderna och innan dess hade jag aldrig sett den lampan.

För någon månad sedan började ABS tändas så då var det dags för verkstaden. De bytte en givare vänster/fram som rapporterade fel (plus en massa algoritmfel och kommunikationsfel). Det hjälpte inte förutom att givarfelet inte kom tillbaka (medan de tittade, men de tittade väl bara direkt efter bytet). Så de bytte hela hydraulpumpen med tillhörande styrenhet (BCM) till en begagnad från skroten. Efter det blev de nöjda på Volvo verkstaden efter att ha laddat ner program m.m. och inga fler fel (enligt dem, har inte kollat).

Men fortfarande tänds DSTC lampan vid farthinder på samma sätt som tidigare. Jag har hört att en "felaktig" BCM kalibrering kan orsaka detta (och att denna kalibrering kan vara svår att få rätt på en gång).

Så jag undrar om ni andra ser DSTC lampan blinka till ibland vid lite kraftigare gupp så det är helt normalt, eller ser ni den aldrig (som jag aldrig sett den förrän för några månader sedan)?
Bilen var tillbaka till verkstaden för omkalibrering av BCM. De var väldigt skeptiska till detta och trodde mer på nya dubbdäck. Men då omkalibrering är snabbt gjord, så gjorde de det och var extra noga med att ställa hjulen rakt framåt. Nu har jag inte sett DSTC lampan mer, trots att jag tagit i lite extra vid guppen.

Hej! Har tagit bort hastighetsmätaren på[…]

Navigeringen bör ju ingå i digitala tj&[…]

En dämpare låter grymt när den &[…]

Vänster bakfälg blir varm

Oken rör sig bara en bråkdels millimete[…]