NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Vi har två fjärrnycklar till bilen, varav den ena fungerar utan problem än så länge, medan den andra nyckeln endast öppnar och stänger dörrarna, men den startar inte själva bilen. Vi har testat byta batteri på den flera gånger, men funkar fortfarande inte.

Någon som vart med om något liknande?

Bil: Volvo V50 2.4i 2005

Bild
Har det någonsin gått? Jag skulle gissa att transpondern inte är synkad till bilen av någon anledning.
Fjärrkontrollen har man lyckats att koda in från någon annan nyckel men transpondern har man inte fått till. Den kan även ha råkat ut för något men tror detta blir dyrt. (ny nyckel behövs)
kvillebäck skrev: fre 26 feb 2021, 07:30 Har det någonsin gått? Jag skulle gissa att transpondern inte är synkad till bilen av någon anledning.
Fjärrkontrollen har man lyckats att koda in från någon annan nyckel men transpondern har man inte fått till. Den kan även ha råkat ut för något men tror detta blir dyrt. (ny nyckel behövs)
Ja, det gick första dagen. Sedan tappades den på en höjd mindre än en halv meter och har inte funkat sedan dess, så jag misstänker att transpondern har gått sönder helt. Ringt volvo och en ny nyckel hamnar på ca 3100kr, går inte att programmera om gamla begagnade nycklar från skroten.
Japp, säkert så som du tror.
Man undrar om det är fler saker i nyckeln än transpondern som skall identifieras innan bilen kan startas. Förr i tiden så var det även "taggar" på nyckeln som behövde passa för att låset skulle låsas upp.
Du tänker inte öppna den gamla nyckeln och titta in?
Kan mycket möjligt vara så att transpondern i nyckeln gick sönder när du tappade den, råkande själv ut för det för ett tag senare och var tvungen att programmera in en ny. (Gjorde dock det själv)

Är viktigt att komma ihåg att nyckeln består av två delar som är oberoende av varandra, en nyckeldel med transponder (som startar bilen) och fjärrkontrollen med kretskortet i nyckeln (som låser upp bilen). Det är till och med möjligt att programmera en startnyckel utan fjärrkontroll om man nu mot all förmodan skulle önska det. Batteriet i nyckeln påverkar bara fjärrupplåsningens funktionalitet.

Om du är lite händig med lödkolv och programmering kan jag hjälpa dig att programmera in en ny transponder? Dock krävs lite hårdvara för det. Själva transponder i sig kan du köpa från Kina för ~10kr.

Annars borde en mindre "inofficiell" bil-låssmed kunna programmera in en för en billig peng? Transpondern som används i dessa bilar heter ID48.
Möjligt problem ABSkablage

Har ett mycket lustigt fel xc60 hybrid 2022 vissa […]

Jag vet att tråden är gammal men sä[…]

Stefans 968

Tror inte jag kan få det så mycket b&a[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

Vilket batteri bytte du? Det finns ju två (h[…]