Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sbf
Funderar på att köpa en bättre begagnad dörr till ena bilen som är solid vit, Ice White 614. Hur pass känslig är solid vit lack för nyansskillnader? Med det menar jag, är det vanligt att det blir signifikanta nyansskillnader eller är det en förlåtande färg i det avseendet?
sbf skrev: ons 24 feb 2021, 23:55 Funderar på att köpa en bättre begagnad dörr till ena bilen som är solid vit, Ice White 614. Hur pass känslig är solid vit lack för nyansskillnader? Med det menar jag, är det vanligt att det blir signifikanta nyansskillnader eller är det en förlåtande färg i det avseendet?
jag skulle säga det är minimalt lite att det kanske inte syns, hade det varit med metallic och beroende på vilken färg så hade det blivit skillnad.
är det två fabrikslackade dörrar är chansen för nyansskillnader liten
UnleashFusion skrev: tor 25 feb 2021, 00:20 jag skulle säga det är minimalt lite att det kanske inte syns, hade det varit med metallic och beroende på vilken färg så hade det blivit skillnad.
Lövet skrev: tor 25 feb 2021, 15:52 är det två fabrikslackade dörrar är chansen för nyansskillnader liten
Okej, gott! Då kanske man vågar sig på ett byte istället för att försöka rikta bucklan med allt vad det innebär. Verkar sitta dåligt till då ingen av de vanliga "buckelfixarna" vill ta sig an jobbet.
Jag känner inte till den specifika färgkoden, men rent generellt så "beror det på". Det beror på bl.a. ålder, hur din och donatorbilen varit parkerad, och - något inte många tänker på - tillverkaren av lacken(kod angived efter ett sträck efter färgkoden, t ex 019-XX där XX är tillverkaren/blandningen).

Vit är generellt sett rätt förlåtande dock när man byter hela partier(t ex, en hel dörr, en hel framskärm, osv). Att dimlacka/skarva vit lack på samma karosseridel(t ex, en halv framskärm) är däremot inte lika förlåtande...

edit: sen beror det givetvis på hur kinkig man är... Vissa är så kinkiga att dom vill ha exakt 100% lackmatchning, andra nöjer sig med skiftning "normala människor inte tänker på".
Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]

Vid service kostar det inget annars landar det p&a[…]

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]