Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ThomasVolvo70
Jag har et akut problem. Ska byta drivknut och får inte av den gamla. Är der någon låsring?
Har försökt banka på knutan. Det är den gamla typ drivknut med mutter och inte bult
av SubMarine
Antingen sitter det med en låsring med två öglor som man kan ta bort med en låsringstång eller så är det en låsring utan öglor där det bara är att slå av knuten. Beror på årsmodell/knutmodell. Jag skulle absolut inte försöka slå av knuten med resten av drivaxeln monterad. Alldeles för stor risk att dra isär den inre knuten. Lossa överfallet med två skruvar och dra ut hela drivaxelen, sen sätter du allt i skruvstycket så blir det mycket enklare.
av SubMarine
Japp det är inget clips/låsring i växellådan på på den sidan. Tänk på att det kan rinna ut lite växellådsolja om bilen inte är upphissad så mycket.
av MickeM
På knuten med mutter är det en låsring man öppnar för att få av yttre knut från drivaxel.

Modellen med skruv har en c-ring som man måste banka så den släpper. Eller skruva i en lång skruv i srället för centrunskruven och pressa därifrån. C-ringen bör ej återanvändas.

Långa drivaxeln har ingen c-ring i diffen.
Det har korta axeln.

Oavsett yttre knut-typ ska man alltid vara oerhört försiktig så man inte drar isär inre knuten för långt. Då ramlar den isär med kulor och allt.
Automater med tripodknut brukar hålla ihop men ramlar också ur skålen.

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]