Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallå,
Jag försöker följa rådet att köra minst dubbelt så länge som man har motor- och kupévärmaren igång. Batteriet är sprillans nytt och av bra kvalitet. Trots det "måste" jag ladda batteriet ibland. Med "måste" menar jag inte att batteriet har laddat ur, men att batteriladdaren anger ungefär halv laddning när jag sätter på den.

Är detta normalt?
Vad har du fått det rådet ifrån, köra bilen dubbelt så länge.... Har personligen aldrig hört det och har man motor/kupévärmare så går dessa på el. Däremot så är rekommendationen att bilen ska köras lika länge som bränslevärmare gått för att batteriet ska återhämta sig.
Att ladda på vintern för att hålla bra laddstatus på batteriet är att rekommendera, ett batteri ska normalt inte laddas ur mer än till 50% då det under den nivån slits och antalet laddcykler det klarar minskar. Du kan aldrig skada eller överladda ett batteri med en modern intelligent laddare som Ctek utan tvärtom, håller du bra laddstatus på batteriet hålle det längre.
Mamel skrev: sön 21 feb 2021, 10:45 Hallå,
Jag försöker följa rådet att köra minst dubbelt så länge som man har motor- och kupévärmaren igång. Batteriet är sprillans nytt och av bra kvalitet. Trots det "måste" jag ladda batteriet ibland. Med "måste" menar jag inte att batteriet har laddat ur, men att batteriladdaren anger ungefär halv laddning när jag sätter på den.

Är detta normalt?
Det där att "batteriladdaren anger ungefär halv laddning" är nog ett ganska trubbigt och oexakt mätvärde
Mamel skrev:Bränslevärmare menar jag. Inte eldriven värmare.
Då ska du försöka köra lika länge som värmaren gått, annars kompletteringsladda vilket du kan göra ändå.
Bilagor
Värmare.jpg
Värmare.jpg (35.79 KiB) Visad 1552 gånger
Mamel skrev: sön 21 feb 2021, 10:45 Hallå,

Är detta normalt?
Vad är det för laddare som anger ungefär halv laddning?
Det är ju ganska normalt att en laddare börjar sina cykler med den första cykeln för att fortsätta uppåt tills batteriet blivit laddat. I flera moderna laddare är de första cyklerna väldigt korta och jag brukar aldrig hinna se dem förrän man är på den som samtidigt indikerar ungefär halvladdat batteri. Sen stiger det ganska fort.
Det där med att man ska köra minst lika länge som värmaren gått är bra att ta fasta på. Ett batteri laddas väldigt långsamt de sista procenten så om man ska ha det 100% fullt tar det betydligt längre tid. Men att komma till 90% brukar kräva ungefär lika lång körtid som gångtid.
De sista 10% kanske tar 5-10 timmar extra och det är bra att låta laddaren ta batteriet dit då och då så håller det längre.
Jag får stödladda stup i kvarten då jag kör bränslevärmaren när det är under 5+ och sen har jag bara 10 min till jobbet.
Har satt i snabbkontakt till CTEKen så det inte ska bli för krångligt.
Hade gärna haft elektrisk motorvärmare också som hade passat mitt körmönster bättre.
Roda skrev:Jag får stödladda stup i kvarten då jag kör bränslevärmaren när det är under 5+ och sen har jag bara 10 min till jobbet.
Har satt i snabbkontakt till CTEKen så det inte ska bli för krångligt.
Hade gärna haft elektrisk motorvärmare också som hade passat mitt körmönster bättre.
Har du kollat statusen på ditt batteri, kanske du behölver byta? Frugan som kör vår bil 80% av tiden och har max 10 min till jobbet och jag laddar max 1ggr i veckan och då körs bränslevärmaren minst 2ggr dagligen. Bytte till Biltema AGM 95Ah för några månader sedan och efter det så laddar jag mer sällan.
Volvo Selekt garanti

Hej, ville höra om era erfarenheter gäll[…]

Okej. Tack för svar! Jag var lite inne p&ari[…]

Nu har jag testar att smörja kontakten p&arin[…]

Missljud -22 V60 T6

Upplever att min T8 går väldigt hå[…]