Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en Volvo V60 D3 där min Start/Stop funtion lever lite sitt eget liv. Ibland hoppar den igång nästan direkt, ibland aldrig oavsett hur långt jag kör. Volvo har nyss bytt lilla stödbatteriet och laddat om mjukvara Normal laddning i bilbatteri. Ska det vara så eller misstänks något fel? Volvo vill prova byta styrbox som andra åtgärd.
Så här års fungerar sällan (aldrig) S/S för mig även om jag åker iväg med nyladdat batteri och +5°C. Men så fort det blir lite varmare, kanske typ >15°C, så fungerar det som vanligt igen. Nu har jag iofs en V70 -14.
Igår var det 20 minusgrader hos mig och start/stop-funktionen aktiverades men det gör den självklart bara så länge motortempen har hunnit stiga till rätt nivå, sen måste man ju ha bälte på sig samt att bromspedalen är hyfsat hårt nertryckt vid t.ex. trafikljus etc.
Det är ju märkligt eftersom utetemperaturen ska ligga mellan -5 och +30 som ett av villkoren.
Ofrivilligt motorstopp med manuell växellåda

Om en igångkörning misslyckas och motorn stannar, gör följande:

Kontrollera att förarsidans säkerhetsbälte är fastlåst i bälteslåset.
Tryck ner kopplingspedalen igen – motorn auto-startar.
I vissa fall måste växelspaken ställas i neutralläge. Ett meddelande visas i förardisplayen – följ given rekommendation.
Min start/stop fungerar som sagt lite som den vill, i morse var det 0 grader och den fungerade men inte på eftermiddagen då det var +2grader ( ett av många exempel). Vissa dagar kan jag pendla x antal mil på motorväg utan att den aktiveras och sedan när jag åker en kortare sträcka i stadsmiljö så kan den helt plötsligt hoppa igång. Jämför jag med min kollegas Golf som alltid fungerar så känns denna minst sagt ostabil......
:-/ Har ikke satt meg så mye inn i funksjonen, men de få gangene jeg har forsøkt å ha den på - så ser jeg ikke noe mønster i når den slår av/på motor. Men det tror jeg er fordi det er så utrolig mange kombinasjoner som påvirker. Mitt faste ritual er...rett etter oppstart...inn på meny og slå av. Dessverre kan ikke funksjonen settes som default off. Jeg behøver ikke slikt. Den nedgraderer min totale kjøreopplevelse - være seg Volvo eller annet merke spiller ingen rolle. :-)

XCbaggen
Lövets XC70 -05 - Godkänd!

Intressant, funkar dessa lampor på[…]

VOC strul

Verkar funka igen

Är du säker på att kamremmen inte […]

Stötdämpare bak

Nej, den passar inte. Hålet för staven […]