Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nj22ah
Tja

Idag fulltanka jag min s60 2,5t för första gången.
Jag blev riktigt besviken när det stod 800km till tom tank

Loner och grabbarna hade ju 1200km kvar o andra såna bullar...

Är det nåt som är fel eller?

Jag hade 8liter kvar och tankade 62liter...

Har nu kört 5mil sen dess och nu står det 780km kvar till tom tank...
av stefnil29
Tjena!

Vad glad för det. :D Jag tankade min v70 2.5T-04 där stod det 680 km kvar till tom tank. Vet inte vad man ska tro :!:
av Marbas
Visningen för sträckan kvar till tom tank bygger på hur du kört bilen under en kort tid tillbaka, alltså inte sedan du nollade färddatorn. På min bil flukturerar värdet för avståndet till tom tank en hel del under körning. Ett exempel, tankade fullt, visade då 1240 km kvar (har en D5:a), körde ca 10 mil - då visade den 1300 km kvar...

Föreslår att du nollar trippmätaren vid nästa tankning (om du inte gjorde det vid den senaste), kör upp tanken och ser hur långt du kom. Jämför sen med siffran 800 km som du fick vid fulltank. Meddela gärna resultatet.
av nj22ah
Marbas skrev:Visningen för sträckan kvar till tom tank bygger på hur du kört bilen under en kort tid tillbaka, alltså inte sedan du nollade färddatorn. På min bil flukturerar värdet för avståndet till tom tank en hel del under körning. Ett exempel, tankade fullt, visade då 1240 km kvar (har en D5:a), körde ca 10 mil - då visade den 1300 km kvar...

Föreslår att du nollar trippmätaren vid nästa tankning (om du inte gjorde det vid den senaste), kör upp tanken och ser hur långt du kom. Jämför sen med siffran 800 km som du fick vid fulltank. Meddela gärna resultatet.
tja jo ja nollställde den...

meddelar efter påsken....ska nämligen köra en påskvandring på 70-80mil....haha
av Marbas
nj22ah skrev:meddelar efter påsken....ska nämligen köra en påskvandring på 70-80mil....haha
Ska du också till blåkulla...? :lol:
av nj22ah
Marbas skrev:
nj22ah skrev:meddelar efter påsken....ska nämligen köra en påskvandring på 70-80mil....haha
Ska du också till blåkulla...? :lol:
haha...almost...

ska köra runt på sveriges finfina "vägar"

gillar faktiskt landsvägar bättre än motorväg...
speciellt bättre än 2-1 filiga vägar, för där måste ja köra upp
till 180km/h för att hinna ikapp långtradaren innan det blir enfiligt igen
o bara på den sträckan går det åt soppa...

så det borde väl nästan bättre o ta kvasten till blåkulla egentligen ;)
av Rickard
har bilen gått mycket stadskörning så räknar färddatorn efter detta ska du sen ut och köra landsväg så tar det rätt många mil innan milförbrukningen minskar enligt datorn, resetta färddatorn när du har tankat så stämmer den ganska exakt efter en 8-10mil.
av nj22ah
Marbas skrev:Visningen för sträckan kvar till tom tank bygger på hur du kört bilen under en kort tid tillbaka, alltså inte sedan du nollade färddatorn. På min bil flukturerar värdet för avståndet till tom tank en hel del under körning. Ett exempel, tankade fullt, visade då 1240 km kvar (har en D5:a), körde ca 10 mil - då visade den 1300 km kvar...

Jahopp, då har jag kört slut på mina 62 liter (8liter kvar).

Färddatorn visar: 0,86l/mil dvs 62 liter ska räcka för 720km körning.
Trippmätarn visar: 760km körda, dvs 0,81l/mil cirka.

Men jag tävlar ofta mot mig mig själv.
Väldigt sällan jag bromsar in på vägarna exempelvis.
Ändå drar min bil mer än många andra "redovisningar" här.

Men men, i mitt fall var alltså färddatorn pessimistisk.
Reflektioner någon som kanske menar att färddatorn är optimistisk?
Kanske bara jag som kör förutseende haha
:mrgreen:
av TwinTurbo
Åk T6 törstig som en gammal v8 :-)
av Totte_T6
TwinTurbo skrev:Åk T6 törstig som en gammal v8 :-)
Näe nu ska du inte vara sån!

Min T6 drar soppa som en Toyota Yaris.....per turbo, värt att tillägga :-)
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]