Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av Xcorded
Jag kommer att skaffa nya bilhögtalare till bilen (Volvo 940) och har en fråga om frekvenens i högtalarna.

Ena högtalarna har frekvensen 65-20000 och den andra har 20-22000. Om man bara hittar på frekvensen så vad är det för skillnad, vad är det viktigt att tänka på? :?:

Skall man även statsa på ett slutsteg ? som skall kopplas till 6*9 högtalare
av perjak
Om inte jag är helt fel ute så påvisar frekvensen vilka frekvenser högtalaren klarar att hantera. Låg frekvens=bas, hög frekvens, diskant. I detta fall borde, om man bara ser till siffrorna, den är märkt 20-22000 klara att hantera djupare bas.

Slutsteg eller inte beror på vad stereon själv levererar i uteffekt, men jag misstänker att ett slutsteg kan vara att rekommendera. Glöm inte att kolla så att steget inte levererar allt för mycket effekt utan att det matchar högtalarna.
av swec
perjak skrev:Om inte jag är helt fel ute så påvisar frekvensen vilka frekvenser högtalaren klarar att hantera. Låg frekvens=bas, hög frekvens, diskant. I detta fall borde, om man bara ser till siffrorna, den är märkt 20-22000 klara att hantera djupare bas.

Slutsteg eller inte beror på vad stereon själv levererar i uteffekt, men jag misstänker att ett slutsteg kan vara att rekommendera. Glöm inte att kolla så att steget inte levererar allt för mycket effekt utan att det matchar högtalarna.
jag skulle sagt för 3 månader sedan att ha ett slutsteg som inte går över högtalarens märkning men nu vill jag nästan säga att man ska ha en förstäkare som ger mer än vad högtalaren klarar för isf spelar man ut de ordentligt och konen hinner slå tillbaka..

drog häromdagen sönder 2 högtalare därför att slutsteget var fördåligt och den han inte med att kicka tillbaka högtalarna :(;)

stirra bara inte blint på sifforna ;) en bra högtalare kan vara sämre än en dålig om de placeras dåligt osv..

Själva frågeställningen var ju fle[…]

Har haft vibrationer från bakvagnen ett tag […]

Den stora annons-tråden

Dyrt med bromsar, 175 000:- och det är halva […]

Behöver jag byta belägg och skivor?

Håller med, det räcker att typ ko[…]