Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PeterXC9005
Har en XC90-05 bensin.
Har minimalt luftflöde ur fläktsystemet.
Det kommer kallt och varmt när jag ställer reglaget på min och max.
Fläkten går som vanlig, lite kvitter ibland.
Har bytt filtret som var riktigt skitigt.

Funderar på att öppna lådan till filtret, om det blåser bättre där sitter felet "närmare" cupén, eller?
Ser det ut som jag tror, se bild.
Bilagor
AC.jpg
AC.jpg (19.92 KiB) Visad 2014 gånger
Användarvisningsbild
av wissel
Jag skulle börja med att lyfta minuskabeln på batteriet i 10 minuter. Sedan ansluta o lyssna när spjällen i bästa fall kallibrerar om sig rätt. Billig första åtgärd.
Användarvisningsbild
av wissel
Förresten, utgår ifrån att du menar ditt Kup'e filter ?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Glöm inte evaporatorn i blockschemat, all luft från fläkten går väl igenom den innan luften kommer till värmespjällen och värmepaket (så är det på min gamla V70 iaf)
Tror faktiskt jag har lyckats få evap att frysa igen nu när det har varit kallt länge.. Nästan noll luftflöde, fläkten låter som en humla som är instängd i en glasburk med locket på :-D
Spelade ingen roll hur man ändrade värmespjäll eller recirkulation, tätt ända tills det spontant började öppna upp
Användarvisningsbild
av jiha1968
Erik Å skrev:Glöm inte evaporatorn i blockschemat, all luft från fläkten går väl igenom den innan luften kommer till värmespjällen och värmepaket (så är det på min gamla V70 iaf)
Tror faktiskt jag har lyckats få evap att frysa igen nu när det har varit kallt länge.. Nästan noll luftflöde, fläkten låter som en humla som är instängd i en glasburk med locket på :-D
Spelade ingen roll hur man ändrade värmespjäll eller recirkulation, tätt ända tills det spontant började öppna upp
Om kupétemperaturen är några grad över 0'C, kommer evap. att tina med recirk. aktiverad och Aircon deaktiverad.
(+ev. nytta en hårtork/kupévärmare under handskfacket om det är riktigt illa)
Symptomet kan bero på felande evap-sensor.

@PeterXC9005
Ungefär så här:
Heater_schematic_M.jpg
Heater_schematic_M.jpg (47.61 KiB) Visad 1754 gånger
Senast redigerad av 1 jiha1968, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Erik Å
jiha1968 skrev: mån 08 feb 2021, 20:53 ..Symptomet kan bero på felande evap-sensor.
I mitt fall misstänker jag att bilen stått parkerad med rumpan mot vinden i minusgrader så att fuktig kupeluft gått baklänges ut genom evap och frusit där.. Recirk borde tina upp evap men är den helt igenfrostad så blir det nästan inget luftflöde igenom den. Det kommer att ta en stund och under tiden immar rutorna igen! ;-)
Användarvisningsbild
av Hasse53
Jag hade väldigt dålig ventilation i en S60-06 2.5T. Rengjorde då temperaturgivaren i ventilationspanelen(centrumkonsolen). Givaren var full med ludd. Vips så blev det bra flöde!
av PeterXC9005
Jiha: Om din bild stämmenr och det är EVAP:n som stryper så skulle jag märka det om jag öppnar filterburken, eller hur?

Det har varit så här sedan i sommras så om EVAP:n är frusen så är det ytterligare ett fel.
Vilken säkring liggger EVAP:n på?
Kan jag styra EVAP:n manuellt, spänning eller mekaniskt?
Användarvisningsbild
av jiha1968
"Evap" är Evaporatorn, en förångare.
Fungerar som värmeväxlare mellan kylmedlet från AirCon-kompressorn på motorn och luften från fläkten,
(Du kan stänga av "Evap"-kylningen med AC-knappen på klimatpanelen. Evap. liknar lite på värmepaketet/registret)

Om det har varit så här sedan i somras så utesluter det evaporatorn, då den ville ha tinat mellan varje resa.
(bra flöde i början av resan, sen mycket sämre, på nära noll flöde)

Om flödet inte påverkas om fönster/dörr öppnas, så är backventilerna bak i skuffen OK.

Öppna filterburken medan fläkten går, om fläkten låter mycket "lättare" är det trolig nån blockering efter fläkten.

Kolla att du inte har två (2) kupéfilter...

Kolla att allt eventuellt plastskydd är avlägsnat från kupéfiltret och att inget av plasten har letat sig väg in till evaporatorn ock blockerar flöde.
(med nåt som liknar endoskop/inspectionskamera)

Tryck lite på knapparna till golv/kropp/vindruta , lyssna om spjällmotorerna rör sej, och om flödet ändrar riktning.
Senast redigerad av 1 jiha1968, redigerad totalt 0 gånger.
av MickeM
EVAP = tankventilationen. Orelaterat.

"Evap" in detta fallet är en förkortning av "evaporator" = engelska för förångaren.
="Elementet" som ger kyla när AC går.
Det kan få isbeläggning och skapa luftstopp, i synnerhet om tempgivaren på förånharen ger fel info. Normalt jobbar inte Ac-pumpen just alls i kyla, men is smälter inte så på samma vis heller i kyla. Speciellt inte om en felaktig givare skapar kyla i förångaren när den inte borde.
Det har varit kallt länge nu.

Personligen tror jag mer på ej fungerande luftspjäll i detta fallet, men en stund i varmgarage skulle smälta ev is. Lätt, om man har tillgång till sådant.

(Edit: Jiha hann före)
95 eller 98 oktan

Den här killen säger att Performance bi[…]

Fäste stötfångare

Är nog skroten som gäller. Har utgå[…]

Kan inte fälla baksätet

Lyfter en gammal tråd då jag har samma[…]

Min gissning är hjullager, jag hade samma sym[…]