Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, köpte mig nyligen en bil utrustad med Volvos originalladdare. Väldigt smidigt, men jag har en fundering. Är denna laddare dum eller smart? Med det menar jag om den känner av när den ska sluta ladda eller fortsätter den att kräma på full styrka i all evighet så länge sladden är i?

Vore skönt att inte behöva oroa sig om den blir ståendes inkopplad i några dagar.
Volvo Original är tillverkat av Calix. Dom gör det åt Volvo i Volvos namn. Och det vore "kommersiellt" självmord att försöka sälja en batteriladdare i dag som inte är en smartladdare. Speciellt som den då ingår i en sådan byggbar sats som Volvo/Calix och DEFA säljer. Man bygger ju ihop en hel anläggning där allt skall passa ihop utan problem.
OBS! Volvo/Calix passar inte ihop med DEFA eller tvärtom. Dom har bara av konkurrensskäl ett likartat varuutbud men med lite olika design och tekniska lösningar. Men fabrikatens egna enheter passar ihop.
Yaniz skrev:Du skulle inte hitta en "dum" laddare idag, även om du ansträngde dig.
Jodå, det var inte så länge sedan jag köpte Biltemas största plåtlåda på hjul. 44A/48A som mest vid 12v/24v och 220A startboost. Den har sina användningsområden.

Lånad bild.
Bild

Någon som har provat att avaktivera ventilen[…]

Är det nån som gjort den operationen ?

Volvo Selekt garanti

oljepumpen klassas inte som slitdel, inet i min v&[…]

Verkar ha kollat mer eller mindre allt man kan. &A[…]