Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Blueberrry
Hejsan på er.
Är ny på detta forum och är på väg att köpa en xc60 men har kört ett annat märke i många år.
Har en B4 AWD Inscription på lur men är osäker på att köpa en diesel. Åker diesel idag.
Bor i radhusområde och har i dagsläget ingen möjlighet att ladda bilen hemma men resorna till och från jobb är inom ett köp av en T6. Har en del långresor till barn och barnbarn och drar även husvagn på sommaren.
Ni förstår min undran, vad är det bästa köpet. T6 blir massa tusenlappar dyrare i inköp.

Tack på förhand :)

Obs missade att skriva att det är T6 TE som jag också funderar på
Senast redigerad av 1 Blueberrry, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av LazerHawke
Ditt körmönster med långresor samt husvagn låter ju mer optimalt med dieseln kör du ofta korta sträckor är ju bensin att föredra
av Blueberrry
Rekommenderade man inte bensin förr för att de inte hade något partikelfilter, men har inte bensinare det idag också?
av valln
Jo, numera har också bensinare partikelfilter. Installerades från och med våren 2020, tror jag.
Användarvisningsbild
av Volvordesign89
Inplanterades från 2018, hade det på min T5 XC60. Tror beteckningen var T5 II och har 250hk istället för 260hk som jag tror det var innan partikelfilter.

Skickat från min M2007J3SG via Tapatalk

av Lockis
Volvordesign89 skrev: lör 30 jan 2021, 19:27 Inplanterades från 2018, hade det på min T5 XC60. Tror beteckningen var T5 II och har 250hk istället för 260hk som jag tror det var innan partikelfilter.

Skickat från min M2007J3SG via Tapatalk
T5 har på senaste generationen varit 250hk.
Gamla karossen på v60 hade t5 245hk

T6 har däremot gått ner lite.
Användarvisningsbild
av poscarjr
Vad har du för parametrar i vågskålen? Ekonomi, miljö(samvete), hur länge ska du ha bilen etc?
Jag var själv i samma sits (också radhus utan laddmöjlighet). Privatköp och tänkt behålla bilen i 7 år. I ärlighetens namn så hade jag ju inte en Recharge som slternativ ens då jag köpt en V90CC men för mig hade det inte förändrat nåt. Jag är alldeles för osäker/okunning för att våga mig på batterier med min tidshorisont. Nu finns det ju en osäkerhet kring dieselns ekonomi framöver men så är livet. Den dagen den sorgen. Ungefär så tänker jag.
Användarvisningsbild
av Robbi
Din beskrivning låter som diesel i alla lägen. Den drar ju inte lika mycket som bensin, dessutom ännu mindre med mildhybriden B4.
av Lockis
Robbi skrev: sön 31 jan 2021, 11:27 Din beskrivning låter som diesel i alla lägen. Den drar ju inte lika mycket som bensin, dessutom ännu mindre med mildhybriden B4.
Håller inte med.
Ts verkar primärt köra korta sträckor. Men ibland lite längre semester med en husvagn.

Man ska inte utgå ifrån resorna som sker sällan. En bensiare kan mycket väl vara motiverad i ts fall. Speciellt om det är en hybrid där merparten utav resorna kan ske på el även om han inte kan ladda hemma.

Jag åtminstone tolkar det som att TS kan ladda på arbetsplatsen och i teorin bör denna laddning räcka åt båda hållen.

Jag hade isåfall valt hybriden. Ja den är dyrare i inköp men det bör du ha igen i restvärde och körglädje 😊

Smiles per gallon är ett uttryck som återkommer på detta forumet.

Mitt personliga resonemang har varit att kan jag ladda hemma eller på jobb är det läge för hybrid eller ren el.

My 2 cents. Dieseln har absolut sina fördelar. Likaså bensinen. En hybrid kan ha sina fördelar.
av Blueberrry
Många kloka tankar.
Själv har jag gång avstånd till arbetet men visst det finns laddmöjlighet där ,värre är det för andra hälften där finns inga laddmöjligheter.
Liknande byggd t6 te är hundratusen dyrare och det ska man på något sätt tjäna in.
Man vet aldrig framtiden för hybrider och visst diesel är ju bort inom några år (på nya bilar)
Ren el javisst är kanske framtiden men svårt med alternativ när man behöver en viss dragkapacitet av bilen(och ladd möjligheteri dagsläget)

Bilen som jag har på gång
#B4 Awd Inscription
#Förarstöd
#Teknikpkt med 360 kamera
#Ljuspkt
#Motorstolpkt
#Drag
#Glastak (kanske är onödigt)

För normala försäkringar är de[…]

Jag har en dieselbil och en ren elbil. Det blir un[…]

Oljesticka brukar finnas även om där &au[…]

Hej, väcker liv i denna tråd igen. Var[…]