Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fredrik90
Hej!

Har insett att det är en djungel när det kommer till lasthållare för olika modeller. Har lånat ett par takräcken som suttit på en XC60. Dock så undrar jag om det verkligen är så att det är olika fästen för i princip alla modeller? Tittar man på Volvos lista över tillbehör så ser det ut att vara olika artikelnummer för i princip samtliga nya modeller. Då jag är osäker på hur fästena sitter när de sitter bra så undrar jag om någon här har lust att dela en bild på V90 med ett fäste :-)

Tittar jag rent okulärt på de integrerade railsen på en XC60 jämfört med de på V90 så ser de ju lika ut, har även mätt och tyckte att måtten tvärs över (sida till sida) är samma...

Se bilder på hur det ser ut när jag monterat på min V90. Det ser ju inte helt 100 ut... Tycker att de borde greppa mer "runt":
V90_1.jpg
V90_1.jpg (162.08 KiB) Visad 2693 gånger
V90_2.jpg
V90_2.jpg (262.33 KiB) Visad 2693 gånger
V90_3.jpg
V90_3.jpg (178.68 KiB) Visad 2693 gånger
av least
Lasthållarens mått stämmer säkert, men fötterna skiljer sig åt.
Som du monterat kommer de säkert sitta kvar relativt bra, men lacken kommer att få sig en törn.
Användarvisningsbild
av poscarjr
Om man går in på Thules sida så specas både olika fästen/fötter och olika längder för V90 resp XC60. Vare sig fästen eller längder är alltså 100% identiska.
Eftersom det är Thule som gör Volvos lastbågar så är det väl rimligt att tro att även dessa skiljer sig åt både vad gäller fötter och längd (Volvo uppger exempelvis lastbredd 1000mm för V90 och 1010mm för XC60).

Här har du en annan tråd på samma tema där det vittnas om att det ”passar”. Frågar är hur bra alltså?
viewtopic.php?f=86&t=160779
av fredrik90
Tack för era kommentarer. Ja precis, frågan här hur bra de sitter... :) Har ryckt och tryckt och det känns stadigt, men det ser ju inte helt rätt ut :-)
Användarvisningsbild
av Ilduce77
Frågan är vilken kraft de klarar vid en kraftig inbromsning eller luftmotståndet i 130 km/h?

Den kraften är garanterat många gånger större än vad man lyckas dra med sina händer... För att inte tala om en vid en krock.

Det skiljer ju otroligt mycket i skillnaden mellan att räcket greppar över en smal kant på ett par millimeter, än att den faller in och får grepp med minst en centimeter plus kring böjen på railsen.

Jag har en xc90 med räcken till just den modellen och de greppar runt hela railsen och faller in i vecket på undersidan.

Railsen faller också in helt i vecket på räcket på insidan av räcket. Ytterligare anläggningsyta, som ger många gånger bättre grepp, än om det finns mellanrum.

Så som räcket på bilden sitter, jämfört med ett som är korrekt monterat, skiljer det minst 4 centimeters anläggningsyta. Det blir totalt 16 centimeters större anläggningsyta på de fyra fötterna tillsammans. Räknar man då enkelt och säger att foten är 10 cm bred, blir det en skillnad på 1,6 meters anläggningsyta. (160 x 1 cm)

4 cm på kanten (det som syns på bilden)
Gånger 10 cm bred fot.
Gånger fyra fötter.

Greppet växer garanterat i kvadrat i förhållande till anläggningsytan, enligt någon formel..

Jämför med att hålla runt ett kvastskaft med tummen och pekfingret, med att hålla med ett stadigt grepp med hela handen..

Jag hade aldrig vågat köra med ett räcke som sitter så...

Man kan ju vara säker på att Volvo såklart hellre sålt ett räcke, som passade till alla deras bilar, så det finns garanterat en anledning till att det finns olika räcken.

Sen kan man ju undra varför de inte utformar railsen, så de är likadana för alla modeller.. Det kan jag inte svara på...
av Xanthopteryx
Skaffa Thule Wingbar (ej Edge).
Om du då byter bil så byter du bara fästet så passar den den nya bilen. Att det skiljer några cm på bredden är skitsamma.
Du köper rören, fötter och fästen. Flera olika fästen passar samma fot.
Knappa runt olika modeller så ser du.

För övrigt snygga bågar. Lite mer pill att montera då de är flexibla i sin bredd men efter att ha gjort det några gånger går det fort tycker jag.

https://www.thule.com/sv-se/roof-rack/c ... r-_-711xxx
740 som krånglar

231 så är det något fel på […]

Åtdragning vattenpump B230E

Enligt Haynes ska vattenpumpens skruvar dras med 2[…]

Automatlådan fast i "P"

På med tändning, av med fläkten, l[…]

TjugoFJan Bakbok fixar biffen? Skickat fr&arin[…]