Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av svenne
Har lite funderingar över detta med vevhusventilation och rökpuffar. Var ute och sträckte på min V70 140 igår och märkte då att när man låg med 4000-4500 varv en liten tid och sen lade i en högre växel så kom det en rökpuff som var vit/blå, lite svårt att avgöra.
Även när jag gav fullt gaspådrag i en högre växel vid omkörning så kom det ovanligt mycket rök. Hade kört ungefär i 10 -15 minuter max. när jag märkte detta.
Kan det vara så att motorn inte hade rätt arbetstemperatur eller kan det vara att vevhusventilationen är i behov av rengöring?
Inte speciellt roligt när man gör en omkörning och det spyr ut ett rökmoln framför den bil man kör om. :(
av erikeriksson
Hej, för mig låter det som det är ventiltätningarna som har tagit slut.
Användarvisningsbild
av svenne
Kan ventiltätningarna vara slut redan efter 9700 mil? Då är det svagt av Volvo. I såfall att det skulle vara tätningarna som tagit slut låter det som om det blir kostsamt.
Användarvisningsbild
av Anders E
Om ventiltätningarna är dåliga brukar det ju läcka in olja i cylindrarna
när bilen är avstängd.
Detta brukar ju visa sig genom att bilen ryker svart när du kallstartar
den.

Märkt nåt av detta?
av erikeriksson
Hej igen, låter i och för sig konstigt att ventiltätningar tar slut efter 10 000 mil.

Om det är vit rök kan det ju vara vattenånga. Det kanske ligger kvar vatten i ljuddämparen efter kortkörningar som far iväg när du kör lite hårdare.

Har du hög oljeförbrukning eller att kylvätskenivån sjunker? Har motorn gått riktigt varm någon gång?

Sen kan det väl teoretiskt vara topplockspackningen eller dåliga kolvringar.
Användarvisningsbild
av svenne
Möjligt är det som du skriver "erikeriksson" att det kan vara vatten som lämnat i ljuddämparen, för jag kör bara korta snuttar på 4 km till och från jobbet. Så motorn hinner knappt bli varm.

Lite olja tar den men jag tycker inte att det är nåt oroväckande mängder. Jag kan inte säga om den har blivit för varm körd, inte under min tid som ägare ialla fall. Jag köpte den när den var 8000 mil körd av första ägaren och inte meddelade han mig om nåt sånt ialla fall. Men vem vet, inte är det kanske det första man säger till en köpare.

Kanske det var därför han sålde den så tidigt. :evil:
av Kena
Volvo+Ford=Ventiltätningarna pajjar??? som på gamla Fårrdar
av Frigge
Kena skrev:Volvo+Ford=Ventiltätningarna pajjar??? som på gamla Fårrdar

Finns inga problem med ventiltätningar på dessa motorer. Inte generellt allafall.
av Kena
Näe jag skämtade bara, men Ford har väl haft det som sitt signum ett antal år?
Användarvisningsbild
av svenne
Om vi återgår till att V70:n ryker. Den stora rökutvecklingen kommer från att det finns stora mängder kondensvatten i avgassystemet, det försvinner när man har kört bilen hårt och länge.
Men det jag nu har kommit fram till är att när man ligger i 70-80 km/h i fyrans växel och sätter plattan i mattan (absolut max gaspådrag) och kommer upp till 4000 - 5000 varv och ligger där en stund så börjar bilfan att ryka svagt, svagt ljusblå rök. Man märker av det bra från bakspegeln.
Växlar man då upp till femman så försvinner röken.
Kan det vara så att det inte hinner förbränna allt bränsle när man har full gas eller är det motorn som börjar ge upp hoppet?
Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]