Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Flera år i rad nu så har det hänt när det blir kallare, att spolarvätskan fryser för mig.

Jag har köpt koncentrat, späder 1+2 enligt instruktionerna som säger att att det ska fungera ner till -18°C

När temperaturen kryper under -5° fryser eländet och spolarna fungerar inte.
Både på Volvon och på nya BMW:n.

Jag har dubbelkollat att det verkligen står "koncentrat" på dunken, men likförbannat fryser det.
BMW:n har högtrycks-pump och jag hör att den arbetar, så det är inte pumpen i sig som kärvar ihop av kylan.
Efter ett par timmar i garaget fungerar de igen.

Vilka erfarenheter har ni av spolarvätskan?
Vilken leverantör kan man lita på?
Jag använder Biltemas koncentrerade, den har aldrig frusit för mig (än). Brukar blanda 1:1 när det är som kallast.
Häll lite i en mugg och ställ i frysen, då visar det sig om den klarar -20 eller inte :P
Mabuse skrev: fre 15 jan 2021, 09:07 Flera år i rad nu så har det hänt när det blir kallare, att spolarvätskan fryser för mig.

Jag har köpt koncentrat, späder 1+2 enligt instruktionerna som säger att att det ska fungera ner till -18°C

När temperaturen kryper under -5° fryser eländet och spolarna fungerar inte.
Både på Volvon och på nya BMW:n.

Jag har dubbelkollat att det verkligen står "koncentrat" på dunken, men likförbannat fryser det.
BMW:n har högtrycks-pump och jag hör att den arbetar, så det är inte pumpen i sig som kärvar ihop av kylan.
Efter ett par timmar i garaget fungerar de igen.

Vilka erfarenheter har ni av spolarvätskan?
Vilken leverantör kan man lita på?

Själv aldrig haft problem med nån av dom. Kan va att du har vatten i munstyckena från snö/regn som fryser när det blir minusgrader om dom inte är uppvärmda.
Jag får Lahega koncentrerat på jobbet (ingår i bilförmånen) och blandar ungefär 50-50 (kanske lite klenare) för säkerhets skull vintertid. Vi har även använt färdigblandat från Lahega som skall klara -20 och det har aldrig varit problem även om det momentant varit både det och kallare..
Man måste ju tänka på att det kan vara ganska mycket "gammal" vätska i systemet, min rymmer väl runt 5liter, så man får göra slut på den klent blandade.

/Thomas
Spolarvätska består ju av vatten och etanol eller isoproanol. Om bilen står ett tag och tex är varm efter körning kan alkoholen dunsta bort av motorvärmen längst ut i munstycket.

Då är de bara vatten kvar i själva munstycket som så klart fryser. Därför finns elvärmda munstycket.

Dåliga backventiler kan tex göra att spolarvätska rinner tillbaka lite från munstycket så problemet aldrig uppstår. Nackdelen med dåliga backventiler är att det tar bråkdelen av en sekund när du drar på spolning, men du slipper frysning.

Det är alltså inte bara spolarvätska som avgör om man får problem utan hur systemet är byggt, hur det är placerat i förhållande till värme källor och hur slitet systemet är.
Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]