Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tonyboy
Hejsan!

Bilen gäller en V60 2015 D4

Växelspaken är otroligt seg vid friläget, alltså då man drar växelspaken vänster <-> höger då man inte har någon växel i.

Det är jättelätt att lägga i alla växlarna bara spaken är i rätt läge! Men det känns som sirap när man försöker dra spaken till höger eller vänster.

Jag har kopplat bort vajern på växelspakssidan och då går spaken hur lätt som helst, så antingen är det själva vajern eller så är det något i växellådan.
Nu är det iofs -15 grader ute, men att varmköra bilen ordentligt hjälper inte.

Jag misstänker att det är någon knas med lådan... någon som varit med om något liknande?

/Tony
Inte på en Volvo men jag hade samma problem på en Opel Insignia. Det var växellådsoljan som behövde bytas. Mekanikern sa att oljan "inte såg rolig ut". Bilen hade gått 20000mil. Har nu gått 27000 och problemet har inte återkommit.
Hade liknande på min V70 plus att det gnekade när jag rörde växelspaken.

Smörjde länkaget som går in vid växellådan så försvann problemet.

På den motorn gick det lätt att komma åt under motorhuven. Bad sambon sitta i bilen och röra runt spaken så smörjde jag rörliga delarna medans.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Vart står det att den stått i garage[…]

Hej, slangen läker och måste bytas vilk[…]

Xc40 bensin köpråd

Alla årsmodeller av XC40 kommer få 4G […]

Byte multirem mild hybrid B4

Vida blev ju Webbaserat 2013 så tror ingen s[…]