Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Någon vänlig själ på detta forum kanske kan ge tips på vad man kan kolla/hur man skall göra när man inte lyckas sänka bakkant subframe de 90 mm som anges i VIDA. Jag lyckas endast sänka 50mm efter att ha följt anvisningarna (2014D engelsk version)

Jag kämpar med att få ut styrväxeln för att "lättare" kunna demontera tryck- och returanslutningarna till styrservot. Returanslutningen är en riktig utmaning utan specialverktyg om det sitter ordentligt.

Svårigheten är att få tillräckligt med utrymme mellan motor och styrväxelhus för att dra ut enheten.
Enligt VIDA skall man inte behöva lossa på de främre undre motorbussingarna som sitter mellan kryssrambalk och motor. Känner mig frestad att lossa dem trots allt.

Volvoverkstaden tipsade om att lossa krängningshämmarstagen, men jag tyckte inte att det hjäpte.

Bil som rubrik V70N2.4T MY01.

Tips emottages tacksamt

MVH, P
Jag har sett filmer på youtube där de sänker subframe, ingen aning om det var rätt årgång av V70.. Måste ha varit när jag sökte på steering rack V70 som jag hamnade där :P
Då jag själv bytt många styrväxlar på V70N taxi så insåg jag snabbt att det bästa sättet var att släppa motorfästen och höja maskinen lite med hjälp av en motorfixtur i motorrummet alt, aggregatlyft under. Detta gav mycket väl plats för att få det extra utrymmet som krävs för att vrida styrsnäckan från torpedvägg/rattaxel mot växellådan till för att enkelt få ut styrväxeln åt vänster. Med denna metod kommer du lätt åt oljeanslutningarna med fast nyckel, enligt VIDA skall man använda "kråkfötter" vilket är en krånglig procedur på det utrymme som
VIDA´s metod medger. Lycka till !
Hej!

Jag får tacka alla som tagit sig tid att svara och delat med sig av sina erfarenheter!

Efter att lossat främre nedre motorfäste och nedre motorfäste vid hjulhus ramlade bakkant på kryssrambalken ned till det stopp jag förberett (ca 10 cm). (Styrväxel var sedan tidigare lossad både mot kryssrambalk och rattstång). Motorfixtur höll motor på plats.

Matarledningen blev lätt att trassla ur när allt var lossat. Då jag tidigare varit på returledningen med egenhändigt modifierade fasta nycklar utan att lyckas få loss den, är det kvar att lossa och byta o-ring på denna.

Med de tips jag fått hoppas jag det skall gå utan problem. Muttern har en storlek mellan 18 och 19 fasta nyckel...(en mindre vanlig tumdimension kan tänka)

Tack än en gång!

MVH, P

Lägg upp filen på youtube och länk[…]

XC60 MY27

När blev det 91km på el? 88 va det v&au[…]

Carplay Trådlös adapter

Fick hem min Carlinkit mini ultra 3 idag och den f[…]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kvali[…]