Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Magben02
Kvarstår problemen med dieselmotorer, EGR, kylare, ventiler, även om man
1. Tankar HVO?
2. Köper en nyare Volvo där AdBlue-system finns?
Jag kör mycket korta sträckor och är inne på att bilbytet innebär övergång till bensin.

//Magnus
Magben02 skrev:Kvarstår problemen med dieselmotorer, EGR, kylare, ventiler, även om man
1. Tankar HVO?
2. Köper en nyare Volvo där AdBlue-system finns?
Jag kör mycket korta sträckor och är inne på att bilbytet innebär övergång till bensin.

//Magnus
Som du själv inleder frågan är svaret på din fråga som du själv har riktat tanken till att övergå till bensin

har själv erfarenhet av problem med adblue hvo fast på lastbilssidan då att systemet bäckar igen just pga korta sträckor då maskineriet aldrig uppnår arbetstemp bränner vi inte ur systemet reducerar den farten till max 40km/h

torde vara något liknande på personbil dock säger mig det hela att bensin är det givna valet då diesel sällan når arbetstemp likt bensin på korta sträckor
Användarvisningsbild
av hollan
Kör uteslutande 5km står hela dan 5km hem igen och nån längre runda på sommarn kör ca 1000mil om året
Xc60d4 2019 den hade gått 2000 när jag köpte den har haft den sen nov 2019 nu har den rullat 4200
Inga som helst problem aldrig har motorlampor och dyl lyst jag underhålls laddar den aldrig den bara rullar på
Kör mestadels på tanka diesel adblue behöver tankas efter ca 6-700mil nog mest pga husvagn har jag märkt
Avskavda kablar ?

Hittade dessa avskavda kablar idag i motorrummet p[…]

Hej! Tänkte lägga ut en intressekoll p&a[…]

B30a i en 740?

Fast den såldes väl aldrig här? De[…]

Automatlådan fast i "P"

Kolla kontakten på bromspedalen.