Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tood
Funderar på att byta helljus halogen till LED och läst dvs trådar här på forumet. Hade i en äldre XC70 (2004) ett xenonkit som fungerade utmärkt i 10 år. Förstår att 2012 har annan dragning på ström och att separat dragning av ström krävs för att undvika ev elfel. Således verkar LED enklare att montera. Min XC har kurvljus på halvljuset (xenon) och (troligt) ingen övervakning av helljys. Kan ni rekommendera ett ljusstarkt kit som passar utan extra handpåläggning? Har uppfattat följande problem:

- Lampfäste passar ej hållare och måste slipas ned
- Lampan har för stora flänsar och passar ej lamphuset
- Ballast får ej plats innanför locket
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag sökte lite kvickt. Finns många LED med H7-fattning. Hittade inte en enda som är godkänd, dock. Gnälls det på besiktningen på sånt?
Användarvisningsbild
av Steffe3
Dom skulle säkert kunna gnälla på det, men man möter sällan (aldrig) någon med helljuset på, så jag har inte varit med om det hittills :-D

Dom hajade till lite när dom såg kablar sticka ut när jag hade xenonkonverterat helljuset dock, men dom ändrade sig rätt snabbt.
av Tood
apersson850 skrev: ons 23 dec 2020, 21:06 Jag sökte lite kvickt. Finns många LED med H7-fattning. Hittade inte en enda som är godkänd, dock. Gnälls det på besiktningen på sånt?
Inget gnäll på besiktningen och det finns många varianter på H7 ute på nätet. Men vilken är bra och passar? 8-)
Användarvisningsbild
av ER
OWL är bland dom bästa, viktigt med korrekt ljusbild vilket bara kan fås med små dioder typ philips ZES så att ljusintensiteten kommer i närheten av vad en tunn glödtråd erbjuder. Om man kör fet diod blir det på tok för låg intensitet för ytan jmfr glödtråd och fokus kan ej fås så det blir kattskit av det hela. Finns dom som gillar obefintlig ljusbild på helljuset dock och bara går på teoretiska lumen, "egna ögon", inte effter ofelbara lux eller hur det faktiskt ser ut när det mäts med korrekt instrument och jämförs med hur det ser ut med originallampan för armaturen.

Monterade in slutsteg o baslåda som jag allt[…]

Nu har bilen funkat bra ett par veckor. Min mek b[…]

Ja kanske ska byta den och även vevaxel givar[…]

Volvo Selekt garanti

@Wimso , De bara slingrar sig. Det är en sj&[…]