Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvos60Bjorn
Hej! Har en S60 från 02, vid första kylan nu i vinter så vägrade bilen starta, tog ur batteriet och laddade det fullt men efter några dagar så ville inte bilen starta igen.
Laddade batteriet igen och mätte en spänning på 13+ volt, kopplade in det igen och mätte en dag senare typ 12.5 V och nån dag senare var det under 10V typ. Är batteriet dåligt eller låter det mer som tjuvström?
Har startat med booster flertalet gånger då jag måste ta ur batteriet och kånka det en bit för att ladda det, kan jag ha förstört batteriet mer genom att göra det?

Tacksam för svar, funderar på att åka och köpa nytt batteri imorgon.
av MickeM
Stod bilen oanvänd mellan tillfället den laddades till det var tomt, eller användes den?

Körs mycket korta sträckor?

Troligt är batteriet dåligt, men det kan vara fler fel. Allt från generator till tjuvström.

Att mäta spänningen när motorn går är bra början.
sicnarf skrev: fre 11 dec 2020, 17:25 Har du kollat batteristyrkan med motorn på tomgång? Ska vara 14.2 typ för att vara en fungerande generator.
Finns 12 volts mätare för cigarett uttag att koppla i bilen.
Måste jag mäta i cigarettuttaget? Går inte att mäta på batteriet bara?
MickeM skrev: fre 11 dec 2020, 19:04 Stod bilen oanvänd mellan tillfället den laddades till det var tomt, eller användes den?

Körs mycket korta sträckor?

Troligt är batteriet dåligt, men det kan vara fler fel. Allt från generator till tjuvström.

Att mäta spänningen när motorn går är bra början.
Den användes till några korta och lite längre (10-15) minutersturer.
Tror inte generatorn är dålig för då hade väl inte bilen fungera som den ska efter jag startat den med booster?
Nu är batteriet så dött så takbelysningen lyser inte ens förens booster kopplas på sen startar den och går fint.
Användarvisningsbild
av frasse4
Det är väl lämpligt att mäta för tjuvström innan du köper ett nytt batteri
Användarvisningsbild
av Erik Å
När batterier blir gamla så ökar inre resistansen. Det gör att de "suger åt sig" lägre laddningsström när generatorn trycker på sina reglerade 14 volt och det tar då längre och längre tid att återställa den ström som startmotorn förbrukar vid varje start. Så åker man ofta korta sträckor så töms batteriet successivt och man behöver underhållsladda emellanåt.
Men börja med att kolla laddspänningen, har motorn gått några minuter så bör den ligga på drygt 14V (om nu inte batteriet är närapå tomt och lastar ner generatorspänningen). Stänga av alla storförbrukare som värmesitsar, defroster och sånt.

Jag kan inte hjälpa dig i frågan om SIM[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Vol[…]

https://youtu.be/m7fZPE3Uzb8?si=-pNVMgwnROaySKFY

Kort version, vi har tappat våran 2:a nyckel[…]