Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Jag har läst många trådar på denna och andra forum angående de problem som Volvos 5-cyl dieselmotorer råkat ut för med havererande kamremar. Det verkar ju vara ett par olika saker som sammanfaller och slutar med totalt förstörd motor om man har otur. Dåliga lager i AC-kompressorn, dålig spännrulle (vet ej om det var till drivrem eller kamrem), och framför allt dåligt skydd av kamremmen.
Nu till min fråga. Löste Volvo dessa problem på de sista årsmodellerna av D5? Jag tycker mig ha läst att AC-kompressorn byttes ut 2011 till ett bättre märke (från Valeo till Sanden??) och att kamremskåpan skulle vara uppdaterad och förbättrad från 2012. Även spännrullen har jag läst att det finns en förbättrad version (vet ej om den monterades från fabrik).
Orsaken till att jag fråga är att jag funderar på om man vågar köpa en V70 D5 från 2014 som gått ~20.000 mil (givetvis med kamremsservicen utförd vid 18.000 mil)? Eller ska man helt undvika dessa 5-cyl dieselmotorer och välja en T3/T4 istället?
Tack på förhand!
/Peter
Så länge multiremmen och ac-remmen är bytt så skall det inte vara några problem. Givetvis måste ju AC och rullarna vara i bra skick.. Vad jag har kunnat få fram så har det ju hänt framförallt acremmen trasslar in i kamremmen, men det är inte vanligt om man sköter sin bil. Kan inte svara på om kamremskåpan är uppgraderad på något sätt men det tror jag inte den är.

På min my13 så satt det en valeo AC som nu är ersatt med en ny från Nissens.
Jo, det är ju klart att man bör sköta servicen enligt boken och har man gjort det så är säkert risken för haveri mindre. Men jag tycker ändå att jag läst om ganska många fall där folk har fått problem innan deras bilar har passerat mil- eller tidsgränsen för när multi- och ac-remmen ska bytas.
Intressant att din bil hade en kompressor från Valeo trots att den är från 2013. Som jag förstod det från en annan tråd här på forumet borde bilar byggda efter 2010 ha ett annat märke än Valeo. Jag klipper in texten från den tråden och informationen från en sida på ebay där man kan köpa ett extra skydd för kamremmen som verkar monteras i underkant av remmen:
AC-kompressor.PNG
AC-kompressor.PNG (31.4 KiB) Visad 2354 gånger
Kamremsskydd.PNG
Kamremsskydd.PNG (43.14 KiB) Visad 2354 gånger
Får hoppas någon mer kunnig kan hoppa in här o svara på detta. Är det enligt beskrivningen på ebay där så är det ju kanonbra. Mina remmar byttes vid 16400 mil och kompressorn vid 16600. När man pratar intervallbyte på bilar så är det ju max antal mil eller år som nämns, få pratar om när man bör byta.

Kollade i kabel stycket vid vänster bakdö[…]

Bakljus XC 60 -18

Det blir byte genom försäkringen av bakl[…]

Bromsrör höger fram

Nu är det luftat och klart och inga läck[…]

Lossa slangen på intercoolern, vänster […]