Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zakrisson08
Hallå.

Råkade ut för att en trailer körde in i mig.
Och drog sidan på bilen.

Nu till min fråga eftersom det är en v90 awd och höger däck och fälg är skadat.

Borde inte skade verkstan byta båda fram däcken ?

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
Osäker på den frågan. Det kan nog bero på slitage på däcken och vilken skillnad det gör på väghållning etc.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
Har för mig jag läste i en tråd för ett tag sedan att olika dimension/slitage på däck kan förstöra växellådan om man har otur. Va nått med att det sliter ojämnt i diffar m.m om jag kommer ihåg rätt också...

Användarvisningsbild
av GLIZ
Vänligt och lite oroligt vädjande...

av Lövet
olika mönster höger och vänster sida har ingen betydelse för hållbarheten på awd - man svänger hela tiden och hjulen åker i olika hastighet. Däremot får det inte skilja så mycket i slitage att bilen börjar bromsa snett.
av Snöbård
På vår bil bytte Bilia bara ena däcket fram efter en krock. Först hade de monterat på det skrapade och skavda däcket på en ny fälg vilket jag ifrågasatte. Men det skulle vara ok att göra så om det inte fanns skärskador i sidan på däcket menade verkstaden.
Hann bara köra ut från verkstaden innan jag upplevde massa vibrationer redan i lägre farter så jag åkte tillbaka till verkstaden som då bytte nämnt däck till ett nytt däck. Andra däcket hade nog rullat ca 2000 mil men det var också ok att göra så enligt dem.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
Det beror på vilken generation av haldex du har...

Tidigare generationer spelade det absolut roll hur däcken var slitna på höger och vänster sida och fram och bak...

Jag tror att generation 5 var då som man byggde bort detta och systemet kompenserar en skillnad mellan blankslitet däck och ett helt nytt.

Generation 5 var väl ett tag sedan den kom och nu är det troligtvis ännu bättre. Så du behöver inte oroa dig.
Vilken bränslebox passar?

Chippet står det Timos 2/7/9 series trim chi[…]

Det mesta är helt likt, el skiljer såkl[…]

Kostnad kamremsbyte

Cirka 11 000 kr på Bilia, 2025, för en […]

Byta bromsok bak v50 d3 2012

Det brukar underlätta om man slackar vajrarna[…]