Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av PalleH
Hej!
Besiktiga bilen i förra veckan på Dekra och reagerade på att han gjorde avgasprov på bilen.

Det trodde jag man inte gjorde på dieseslar, mer än om bilen har en felkod som pekar på att något är fel.

Känns ju sådär att stå och varva till rödmarkeringen ett par gånger,nu i kylan dessutom. :-(

Vad har ni för erfarenheter om detta?!
Användarvisningsbild
av PalleH
Steffe3 skrev: mån 07 dec 2020, 16:22 Dom började med det förra året eller så.
Okej har själv inte haft diesel innan men vad jag läst,så har väl bilar nyare än -04 inte testats.
av Rådlös
Att dom varvar upp motorn kan bero på att den inte är tillräckligt varm. Och då jobbar inte avgasreningen heller. Så du skall nog vara glad för att dom ville vara så sjyssta som möjligt. Dom hade ju kunnat peka på dåliga värden om dom hade varit "elaka".

Jag har varit med om följande: Jag hade nära till Bilprovningen, som det fortfarande hette på den tiden. Det var mindre än 1 km från jobbet och det var en gråkall och fuktig vinterdag. Motorn var ju naturligtvis inte varmkörd och jag hade även fått stå och vänta 10 minuter eller så, innan jag fick köra in. Så var det dags för avgasprovet. Detta var stationen i Sätra -08. Avgasproven gjordes på utsidan av huset på den tiden. Besiktningskillen gasade lite för att försöka få lite värme i motorn. Men det hjälpte inte. Han körde då ett varv runt stationsbyggnaden och hoppades att det skulle hjälpa. Det gjorde det inte. Efter tre varv runt stationen började värmen visa sig och instrumenten visade mot godkända värden. Kanske det var gränsfall på någon punkt men han tog det ändå och godkände bilen. Det var inte som nu med datautskrifter, utan skrevs med en penna.
Bilen var bra, den hade alltid, både före och efter detta klarat proven men just den gången var vädrets makter starkare än bilmotorn.
Användarvisningsbild
av PalleH
fjohan82 skrev: mån 07 dec 2020, 18:12 https://www.bilprovningen.se/boka-besik ... troll.html :-)

https://www.bilprovningen.se/boka-besik ... ar-vi.html :-/
Jaha enligt dessa regler så ska avgasprov alltid göras då,jag fick dock inte göra det förra året men då på en annan besiktnings skedja.

Kanske därför jag reagerade på att det gjordes i år och inte förra året.

Bilen är ju en D4 -15, trodde min signatur skulle synas..🤔
Användarvisningsbild
av PalleH
Larslars skrev: mån 07 dec 2020, 19:59 på min 2015 D4 gjordes inget avgasprov pga att den varvar inte mer än 3000 om man sitter och "torrgasar" dvs ingen växel i.
Går vartalsspärren in då ? Eller varför går det inte?

Kollade i kabel stycket vid vänster bakdö[…]

Bakljus XC 60 -18

Det blir byte genom försäkringen av bakl[…]

Bromsrör höger fram

Nu är det luftat och klart och inga läck[…]

Lossa slangen på intercoolern, vänster […]