Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nilatz
Hej alla Volvo kunniga.
Jag har ett problem som jag inte kan komma på lösningen på utan hjälp. Jag har en V70 XC från 1999 som läcker bensin när jag tankar.
Upptäckte läckaget när jag tankade och hade då tankat ca ¾ tank. Slutade naturligtvis omgående och satte tillbaka pumphandtaget i pumpen och varslade personalen. Jag uppskattar att det rann ut ca 1 liter. Körde bort bilen från pumpen och lät den stå. Droppandet fortsatte en kort stund till för att sedan helt sluta. Jag provade att ”vicka” på bilen men det kom inget mer. Körde runt en stund med backspegeln nerfälld för att se om det skulle börja brinna men tack och lov var det lugnt.
Nästa gång jag tankade var jag på min vakt. Det började droppa men även denna gång hände det inget. På verkstaden sa dom att det var ”skvallerröret” som läckte men att det inte fanns att få tag på varken ett nytt eller begagnat rör.
Jag tror inte på det då ett ”skvallerrör” inte innehåller så mycket bensin.
Vad tror ni?
Är det någon som har en sprängskiss på en tank med kringutrustning som jag kan få del av?
Stort tack på förhand för alla tips som hoppas på.
Mvh Nils
Användarvisningsbild
av Erik Å
Sprängskisser brukar finnas på Volvopartswebstore.com men jag hittar inte gamla V70 XC där..
Men du kan alltid gå in på bildelsbasen och leta upp bilder på en losstagen tank. På youtube finns filmer hur man byter bränslepump, sök på Volvo XC70 fuel pump eller nåt sånt
Tankarmaturen med bränslepump och flottör (XC har väl kanske 2 st?) sitter nedsänkt i ett hål på tankens översida med en stor förskruvning och packning som kan börja läcka. Och den är inte placerad i tankens högsta punkt så är det en läcka där så börjar bränsle att rinna ut när man tankar fullt. Går att inspektera om man tar ur bagagerumsgolvet (två skruvar på ömse sida av gångjärnet för främre luckan) och sen tar bort de runda plåtluckorna. Ser du en pöl med bränsle på tankens översida så finns det goda skäl att bli misstänksam :-D
På min V70 sprack avluftningsslangen där den sitter påträdd på nippeln som kommer upp från armaturen
Användarvisningsbild
av Erik Å
Nilatz skrev: sön 06 dec 2020, 22:14 Stort tack för infon. Hoppas att det hjälper.
Nils
Sen går det förvisso ett tunt (luftnings-) aluminiumrör parallellt med påfyllningsröret, man får snäppa loss plastkåpan som sitter runt det hela för att se det. Kanske detta som verkstan pratar om. Men hål på detta borde inte göra att det läcker efter att man har slutat tanka.
Av fotot att döma så är det gummislang mellan luftningsrörets nedre ände och tanken..
Går det tunna röret sönder (jodå jag såg korrosion pga salt på mitt..) så kan jag tänka mig att man tar loss hela påfyllningsöret och åker till någon verkstad som har grejer för att svetsa aluminium.. Eller köper ett på skroten ;-)

Vet inte varför man ser ytterligare en (ännu tunnare) rörslinga på bilden, tror inte det finns någon sådan på min V70 -00.. Men det är ingen XC :P Har annan anslutning mot tanken också
rör.JPG
rör.JPG (30.44 KiB) Visad 1742 gånger
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... -44715496/

Här är för övrigt bild på en tank till en XC -99. Har bara en luftslang som går till en nippel intill armaturen. Slangen från den gröna nippeln går nog till kolkanistern. Notera "diket" som går från armaturen ut mot påfyllningsröret. Eventuellt läckande bränsle från armaturen kommer att rinna mot påfyllningsröret
Edit: Nej tusan, den är nog inte till en XC..
tank.JPG
tank.JPG (181.37 KiB) Visad 1731 gånger
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... -44290282/

Så här såg felet ut på min. Men den läckte inte, luktade bara bensin.. :-)

F36A3281_DxO_PL_1920.jpg
F36A3281_DxO_PL_1920.jpg (187.05 KiB) Visad 1725 gånger
Senast redigerad av 2 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Om det nu är luftningsröret längs med påfyllningsröret som korroderat sönder, borde man inte kunna ersätta det med en gummislang? Det är ju redan slang i änden längst in mot tanken..

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]