Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tomas79K
På treans och speciellt femmans växel vid lägre varv vibrerar spaken och ett irriterande darrande ljud hörs. Har läst om andra volvo modeller att det är växelreglagevajer ( VO 31492840) som fick bytas. Har någon bytt vajer på sin v90 redan eller var det något annat som var fick bytas.
av Lassebus
Jag löste det på min v90 D3 man. Genom att jag bytte ut växelvajern/länkaget.
Köpte ett ifrån skroten. Dock så är det viktigt att man får ett länkage som kommer ifrån en bil som är tillverkad efter w48 2017. Kostade mig ca 700kr.
Dock så är jobbet lite halvtåkigt, då du får ta ut tunnelnonsolen och vika undan värmesköldarna på undersidan av bilen.
Det som var jobbigast var att vika undan ljudissoleringen vid genomföringen för att få ut länkaget. Löste det dock genom att snitta upp isoleringen en bit så att det gick att vika undan lite mera.
Jobbet underlättas om man är 2 som gör det. Det gick att det på ca 2 timmar.
av Lassebus
Både ja och nej, jag behövde inte justera mitt länkage.
Men det är ganska enkelt att göra när allt är återmonterat.
Du lägger i 4ans växel sen tar bort sidopanelen på tunnelkonsolen (förarsidan) och sen drar du ut den gula sprinten på länkaget och justerar länkaget. Sen trycker du in sprinten och går igenom växlarna :-)
av mange240
Ewspedersen skrev: sön 27 dec 2020, 10:05 Tack för informationen! Ska försöka hitta rätt vajer till min v60 cc bara. Känns som att det är samma fel på alla de nyare volvomodellerna
Gå in och tala med bildelar, ska gå å byta innanmätet över kulan där problemet är, slipper du möget me å byta vajerjäkeln :devil:
av Ewspedersen
mange240 skrev: sön 27 dec 2020, 15:30
Ewspedersen skrev: sön 27 dec 2020, 10:05 Tack för informationen! Ska försöka hitta rätt vajer till min v60 cc bara. Känns som att det är samma fel på alla de nyare volvomodellerna
Gå in och tala med bildelar, ska gå å byta innanmätet över kulan där problemet är, slipper du möget me å byta vajerjäkeln :devil:
Jaha vilket inanmäte menar du då? Huset som håller kulan på plats eller själva låsdelen?
av mange240
Ewspedersen skrev: sön 27 dec 2020, 15:35
Jaha vilket inanmäte menar du då? Huset som håller kulan på plats eller själva låsdelen?
Delen som låser mot kulan, det är ju bara de som skiljer vajrarna åt :nerd:
av Ewspedersen
mange240 skrev: sön 27 dec 2020, 20:54
Ewspedersen skrev: sön 27 dec 2020, 15:35

Delen som låser mot kulan, det är ju bara de som skiljer vajrarna åt :nerd:
Sant! Är det något som skiljer delarna åt eller bara att det blir utslitet?
Xc60 Polestar vinterdäck?

Vinterdäck som passar finns det gott om, f&au[…]

Givare höger fram V60 2014??

IMG_8766.JPEG IMG_8765.JPEG Hittade dett p&ari[…]

Felkod på en abs-sensor beror knappast p&a[…]

Avskavda kablar ?

Inget original, kanske rester från extraljus[…]