Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Jag ber om ursäkt ifall det finns en tråd som kan ge mig ett svar på denna fråga trots mina försök till att söka. De flesta handlade i slutändan om att man behöver diverse ampere för att ha en större hembrännare kopplat till kylsystemet.

Jag undrar kort och gott ifall biltemas slangvärmare går att koppla på något smidigt ställe i en 850 då den "måste" monteras vertikalt och så lågt ner som möjligt, gärna i anslutning till vattenpump.

Det är denna jag pratar om: https://www.biltema.se/bil---mc/biltill ... 2000033930

Jag har själv ännu inte haft tid för att kolla hur det ser ut då det även är min första Volvo jag någonsin äger.
"Måste monteras lodrätt" är nog ett lite tänjbart begrepp. Det finns en video på YouTube där någon YouTubemekaniker/videofilmare monterar en värmare i 45° vinkel, ungefär. Det är nog en 240, men en Volvo i alla fall. Det som du "måste" kolla är att det är rätt diameter för kylarslangen. Jag tror det finns 4 olika att välja på. Och den skall sitta med värmeslingan i den riktningen som vattnet skall strömma förbi, alltså in mot motorn.
I vanliga vägguttag har du 10 ampere max. En värmare på 500 Watt tar 2,18 ampere. Du får alltså nästan 8 ampere över för kupévärmare eller batteriladdare eller annat. Det kommer du långt med.

Dom slangvärmarna har tidvis haft ett envist dåligt rykte. Man menade att dom inte var energieffektiva. Detta är inte sant. För många år sedan hade jag en bil (ingen Volvo) med en sådan slangvärmare. Det strålade värme i ansiktet när man skulle koppla loss värmaren och köra iväg. Och den värmaren var nästan vågrätt monterad. Om du monterar den så att det alltid finns strömmande vatten runt den så kommer den att ge dig en varm motor.
Rådlös skrev:"Måste monteras lodrätt" är nog ett lite tänjbart begrepp. Det finns en video på YouTube där någon YouTubemekaniker/videofilmare monterar en värmare i 45° vinkel, ungefär. Det är nog en 240, men en Volvo i alla fall. Det som du "måste" kolla är att det är rätt diameter för kylarslangen. Jag tror det finns 4 olika att välja på. Och den skall sitta med värmeslingan i den riktningen som vattnet skall strömma förbi, alltså in mot motorn.
I vanliga vägguttag har du 10 ampere max. En värmare på 500 Watt tar 2,18 ampere. Du får alltså nästan 8 ampere över för kupévärmare eller batteriladdare eller annat. Det kommer du långt med.

Dom slangvärmarna har tidvis haft ett envist dåligt rykte. Man menade att dom inte var energieffektiva. Detta är inte sant. För många år sedan hade jag en bil (ingen Volvo) med en sådan slangvärmare. Det strålade värme i ansiktet när man skulle koppla loss värmaren och köra iväg. Och den värmaren var nästan vågrätt monterad. Om du monterar den så att det alltid finns strömmande vatten runt den så kommer den att ge dig en varm motor.
Strålande, Tack för snabbtsvar. Det lutade åt en slangvärmare från Calix från början men då Biltemas har ett schysst pris i jämförelse så är jag därmed lite mera sugen på den.
Bör få ihop detta med hjälp av några garagepilsner!

"Nu ska vi se här sa den blinde till den döve och tog sin yxa och såg"
Jo, det blir nog bra. Hoppas det fungerar. Nu är din bil inte av "dagens modeller". Men Calix och Volvo är samma sak. Calix tillverkar åt Volvo i Volvos namn. Hade du haft en nyare bil så hade det förmodligen varit bättre att satsa på Calix/Volvo då detta systemet är fullt utbyggbart med alla tänkbara tillbehör. Det är ju en sorts "modulsystem" där allt är färdigt och skall passa ihop.
OBS! Detta säger inte att du har valt dåligt. Det fungerar säkert och du får en varm bil. Men i bakgrunden lurar detta förhållandet att Biltema tillverkar inget själv. Dom köper in färdigt från en fabrik. Nästa vecka kan dom byta leverantör som har en helt annan teknik på sina kablar och kontakter som inte passar i dagens Biltema. Detta är som sagt, bara en hypotes. Vi hoppas att den inte inträffar.

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]