Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av XC602017
Jag har en XC60 D4 med en defekt kamera enligt servicetekniker. Den slutade att fungerar för efter drygt 2 år. Jag har hört flera som haft dessa problem. Varför lämnar inte Volvo en längre garanti på elektronik. Andra märken har upp till 5 år. Kostnaden för byte av kamera är 6.475:- plus arbete och nedladdningar 2.525:-, totalt 9.000:- . Garanti 1 år. Jag är tveksam till om det är någon ide att byta med den korta garantitiden. I övrigt fungerar bilen helt perfekt men Driver Support Paketet är jag tveksam till. Någon som haft liknande problem?
av jaronsso
Trist.
Ingen erfarenhet av det. Men det bör väl ändå täckas av din maskinskadeförsäkring som i många fall täcker mycket elektronik också? Med självrisk såklart, men bör vara mindre än 9k.

Att Volvo har kort garanti beror väl på de helt enkelt inte har det i sin marknadsföring. De "säljer" på annat istället.
Både BMW, Audi och MB har väl alla två år.
Användarvisningsbild
av fjohan82
XC602017 skrev: fre 20 nov 2020, 10:21 Maskinskadeförsäkringen gäller endast till 12.000 mil. Audi har också 2 års garanti men den kan förlängas vilket man inte kunde på Volvo.
Nu vet jag inte vad du har för årsmodell och mätarställning (denna forumdel gäller nya XC60), men:

Maskinskadeförsäkringen ingår i halvförsäkringen och gäller för din bil om den är yngre än 8 år. Maskinskadeförsäkringen slutar gälla om bilen innan dess körts mer än 15 000 mil. Har du köpt din bil hos en av Volvo och Volvia auktoriserad svensk Volvoåterförsäljare är åldersgränsen 8 år och milgränsen 17 000 mil. När en av gränserna uppnåtts upphör försäkringen att gälla.
av XC602017
Har just varit i kontakt med Volvo och dom bekräftade att garantin var 2 år på. Någon gräns på 17.000 mil fanns ej, ej heller en gräns på 8 år. Jag har en XC60 D4 AWD 2017. Har inte observerat att tråden gällde endast nya XC60.
av jaronsso
XC602017 skrev: fre 20 nov 2020, 11:35 Har just varit i kontakt med Volvo och dom bekräftade att garantin var 2 år på. Någon gräns på 17.000 mil fanns ej, ej heller en gräns på 8 år. Jag har en XC60 D4 AWD 2017. Har inte observerat att tråden gällde endast nya XC60.
Garantin är på två år JA.
Maskinskadeförsäkring är något annat. Vilket försäkringsbolag har du?

Här har du det som täcks i Volvos maskinskadeförsäkring, från 1 juni 2020 förvisso, men det bör vara liknande i din och också liknande om du har annat försäkringsbolag.

https://www.volvia.se/globalassets/doku ... akring.pdf

Tittar du på "• Fabriksmonterade aktiva säkerhetssystem" ser du att väldigt mycket täcks av maskinskadeförsäkringen och det är dels beroende på ålder på bil, dels på mätarställning. Hur långt har bilen gått?
Användarvisningsbild
av fjohan82
XC602017 skrev: fre 20 nov 2020, 11:35 Har just varit i kontakt med Volvo och dom bekräftade att garantin var 2 år på. Någon gräns på 17.000 mil fanns ej, ej heller en gräns på 8 år. Jag har en XC60 D4 AWD 2017. Har inte observerat att tråden gällde endast nya XC60.
Är bilen köpt hos en Volvohandlare?
Har du Volvia som bolag?
Då gäller det jag citerade.

Annars rekommenderar jag dig att kontrollera med ditt försäkringsbolag, beroende på ålder/miltal i deras villkor.
Man får ställa en eventuell självrisk mot vad verkstan vill ha, ibland kanske man kan montera en begagnad del från skroten på egen hand och låta verkstan "gifta in" den i bilen.
av XC602017
Jag har Länsförsäkringar med gränsen 15.000 mil. Jag har kört 16800 mil så om jag haft Volvia så hade jag kunnat använda den. Självrisken hade dock blivit 7.500:-. Det gäller att läsa igenom villkoren innan man tecknar en försäkring.
Tack för all information.
av jaronsso
XC602017 skrev: fre 20 nov 2020, 12:45 Jag har Länsförsäkringar med gränsen 15.000 mil. Jag har kört 16800 mil så om jag haft Volvia så hade jag kunnat använda den. Självrisken hade dock blivit 7.500:-. Det gäller att läsa igenom villkoren innan man tecknar en försäkring.
Tack för all information.
Du har tuffat på bra på dina ca 3 år med bilen med andra ord.

Hur som helst gäller inte försäkringen då nej.
Men du kanske har sparat pengar på din LF försäkring ändå. Även om du kunnat nyttja Volvia hade du fått betala självrisk, och försäkringen i sig kanske hade varit dyrare per månad under dina år.
Tänker rent hypotetiskt nu alltså. Volvia kanske är billigare. Personligen vet jag inte. Men du kanske inte ska gräma dig så mycket över att du valt "fel" försäkringsbolag i detta fall.

Nog om det - du får väl överväga om du vill byta kameran.
När du en dag ska sälja bilen är det nog bra om den är hel i alla fall.
av XC602017
Länsförsäkringar var cirka 2000:- lägre per år men Volvia har något bättre villkor. Eftersom jag haft problem med kameran tidigare så väljer jag att inte byta den. Garantin på 1 år är för lite.

Koppla ur högtalarna a bak så.slippet d[…]

Inte tänkt på de på v70n med i al[…]

Bygga ”busbil”

Ja du lär ju få bra mkt mindre häs[…]

Ford hobby husbil chassinummer

Om ett fordonsidentifieringsnummer stansas in p&a[…]