- ons 18 nov 2020, 18:41
Hej, min V70 2006 140 hk har en tid dragit ur batteriet när den stått några dagar. Dessutom har batterilampan lyst tidvis. Jag har hållit på och fipplat lite med dessa problem, bytt generatorn till en begagnad ifrån en 2007. Efter att ha läst lite på detta forum så har jag förstått att det är skillnad på laddningsregulatorerna på tidiga och sena årsmodeller. Generatorn som satt i bilen såg rätt ny ut och det satt en REMY ettiket på den, ser ut som en renoverad Bosch med bytt diodbrygga och en billig regulator ( märkeTRANSPO-CN). Efter generatorbytet lyser inte batterilampan längre men tjyvdragningen fortsätter. Jag mätte upp strömmen med bilen i vila till drygt 0.2A, efter fortsatt felsökning kan jag konstatera att jag tappar det absolut mesta av läckströmmen när jag kopplar bort LIN-kabeln ifrån laddningsregulatorn. Jag har även kontrolerat strömriktningen och strömmen går från LIN kabeln och till regulatorn. Om jag lossar B+ som går till startmotorn och vidare till batteriet så gör det ingen skillnad. Nu till min fråga: Skall det ligga en spänning på nästan 12V på LIN med tändningen avslagen, nyckeln ur och bilen i vila? Skall tillägga att jag bara ägt bilen i ett par månader samt kört några hundra mil så jag har ingen koll på tidigare problem. Jag anar dock att det funnits då även batteriet verkar rätt nytt.
- By HeavyMetal